Zastanawiało cię kiedyś, dlaczego koleżanki i koledzy otrzymują lepsze oceny, mimo że jesteś pilnym uczniem i solidnie przygotowujesz się do lekcji? Dlaczego masz wrażenie, że inni wcale się nie uczą, podczas gdy ty spędzasz całe godziny nad podręcznikami? Podejrzewasz nawet, że istnieje jakiś spisek przeciwko tobie, bo jak to możliwe, że spędzasz tyle czasu nad lekcjami, a do lepszej oceny zawsze brakuje ci kilku kluczowych informacji? A może myślisz, że to z twoją pamięcią źle się dzieje, skoro daty, fakty czy nazwiska ulatują z niej natychmiast po przeczytaniu? Otóż prawda jest taka, że kluczem do sukcesu jest efektywna nauka, a to wcale nie musi oznaczać godzin spędzanych z nosem w książkach i nieprzespanych nocy.

Dla kogo jest ta książka?

Każda informacja przetworzona przez mózg pozostawia w nim ślad, co nie znaczy, że nagle, na egzaminie, w cudowny sposób można przypomnieć sobie wzór chemiczny lub ważną datę, szczególnie jeśli jest ona dla nas obojętna i nie wzbudziła zainteresowania w trakcie nauki. Jak zatem się uczyć, by się nauczyć? Odpowiedzi na to pytanie dostarcza książka Ucz się szybko i skutecznie bez zbędnego zakuwania. Poradnik dla dzieci i młodzieży, opublikowana nakładem Wydawnictwa Sensus. Poradnik jest adresowany zarówno do uczniów uczestniczących w procesie formalnej edukacji, jak i nauczycieli, którzy mogą udzielić wskazówek, w jaki sposób efektywnie się uczyć. To zresztą pozycja również dla wszystkich dorosłych, których dotyczą takie kwestie jak zmieniające się przepisy, procedury czy nawet ścieżki kariery warunkowane uzyskaniem określonych certyfikatów lub ukończeniem studiów. 

 

Ucz się szybko i skutecznie bez zbędnego zakuwania. Poradnik dla dzieci i młodzieży Autorzy: Barbara Oakley PhD, Terrence Sejnowski PhD, Alistair McConville

 

Jak lepiej zapamiętywać informacje

Książka składa się z szesnastu rozdziałów, które warto zgłębiać jeden po drugim, zawierają one bowiem cenne informacje do wykorzystania i przećwiczenia, pozwalające zrozumieć przekaz zawarty na stronach publikacji i poprawić daną umiejętność, a także… w pełni zaangażować się w lekturę. Jak się bowiem okaże, zaangażowanie, motywacja do nauki, emocje towarzyszące powstawaniu śladu pamięciowego są bardzo istotne. Podróż ku wiedzy na temat przyswajania wiedzy powinniśmy zacząć uzbrojeni w długopis i kartkę papieru, ponieważ podczas lektury warto robić notatki, odpowiadać na pytania i tworzyć proste rysunki między innymi po to, by nie czytać bezrefleksyjnie i lepiej zapamiętywać

 

Kto ma większe szanse osiągać lepsze wyniki w nauce

Rozdział pierwszy przybliża sylwetki autorów i historię ich osiągnięć. Przekaz, jaki wynosimy, jest bardzo pocieszający: niezależnie od tego, jakie mamy pasje i zainteresowania, niemal wszyscy możemy osiągnąć dobre wyniki, poznawszy kilka prostych sztuczek, z których można korzystać niezależnie od przedmiotu. Co więcej, zdolność skutecznego uczenia się mogą doskonalić zarówno te osoby, którym zapamiętywanie nie sprawia większych trudności i które są uznawane za dobrych uczniów, jak i mające problemy z przyswajaniem wielu informacji. Dzięki temu edukacja szkolna nie będzie czasem straconym na frustracje z powodu kolejnej oceny niedostatecznej, a czytelnicy zyskają więcej czasu na swoje zainteresowania i pasje. 

 

Okładka - Ucz się szybko i skutecznie bez zbędnego zakuwania. Poradnik dla dzieci i młodzieży - Barbara Oakley PhD, Terrence Sejnowski PhD, Alistair McConville

(druk)

29.18 zł 44.90 zł (-35%)

(26,94 zł najniższa cena z 30 dni)

 

O koncentracji, odwlekaniu i tworzeniu nowych połączeń neuronowych

W rozdziale drugim poznamy potęgę wolnego działania i… rozgrzeszymy się z braku koncentracji. Czasami bowiem, by odzyskać klarowność myślenia, dobrze jest się zdekoncentrować. Z tego rozdziału dowiemy się między innymi, jak przełączać się z trybu koncentracji na tryb rozproszenia (i odwrotnie), a także w jaki sposób skutecznie rozwiązywać problemy. Trzeci rozdział koncentruje się na prokrastynacji, jak również metodach walki z ciągłym odkładaniem wszystkiego na później, kolejny zaś przybliża koncepcje dotyczące mózgu, neuronów, dowiemy się z niego ponadto, w jaki sposób tworzą się nowe połączenia neuronowe. W piątym rozdziale przekonamy się, że możemy się nauczyć wszystkiego, nawet jeśli początkowo wydaje się to niemożliwe, i znajdziemy dowód na to, że zgłębianie nowych dziedzin wzmacnia pewność siebie. 

 

Jak się uczyć, by się nauczyć

Szósty rozdział dowodzi potęgi snu i jego znaczenia dla nauki, a kolejny traktuje o pamięci roboczej i pamięci długotrwałej. W rozdziałach od siódmego do piętnastego przeczytamy między innymi o sprytnych sztuczkach pomagających lepiej zapamiętywać, czyli o strategiach pamięciowych, o zbiorach połączeń neuronowych, o współpracy z innymi ludźmi i proszeniu o pomoc, o treningu mózgu w celu jego wzmocnienia, o różnych stylach uczenia się, wreszcie o tym, jak robić notatki. Rozdział szesnasty, ostatni, podpowiada, w jaki sposób przestać „musieć” i zacząć „chcieć”, czyli jak polubić naukę, odnaleźć w niej sens i zwiększyć swoją motywację wewnętrzną. 

 

Ucz się szybko i skutecznie bez zbędnego zakuwania. Poradnik dla dzieci i młodzieży Autorzy: Barbara Oakley PhD, Terrence Sejnowski PhD, Alistair McConville

 

Wskazówki, które pomogą Ci zwiększyć efektywność nauki

Pomimo dość skomplikowanych kwestii związanych z mózgiem i jego budową nie znajdziemy w książce akademickiego języka, trudnego do zrozumienia dla czytelnika. Są za to proste wskazówki, które pomagają zwiększyć efektywność nauki, spędzać przy podręcznikach znacznie mniej czasu, w widoczny sposób poprawić stan swojej wiedzy i komfort psychiczny. Okraszona humorem publikacja naprawdę angażuje, szczególnie, że dzięki wykonywanym ćwiczeniom i wskazówkom na bieżąco możemy obserwować zmianę swojego podejścia do uczenia się, ale też zmianę poziomu wiedzy. 

 

O ile pierwszy raz warto przeczytać książkę Ucz się szybko i skutecznie bez zbędnego zakuwania. Poradnik dla dzieci i młodzieży w całości, rozdział po rozdziale, o tyle dzięki zawartym na końcu każdej części podsumowaniom możemy wrócić w każdej chwili do interesującego nas fragmentu, powtórzyć daną kwestię i… zapamiętać. A także odkryć radość płynącą z nauki, zwiększania swojej wiedzy. Kto wie, być może lektura pomoże nam nie tylko „chcieć”, ale nawet czerpać z tego przyjemność?