Projektowanie metod dydaktycznyc...

Projektowanie metod dydaktycznych. Efektywne strategie edukacyjne. Wydanie II

Autor: 

Stron: 296
Ksiazka drukowana Druk (oprawa: miękka) 3w1 w pakiecie: PdfPDF ePubePub MobiMobi
Wydawca: Helion
Wydawca: Helion
Cena:
49,00 zł
Cena promocyjna: Oszczędzasz: 9,80 zł
39,20 zł 49,00 zł
Dodaj do koszyka
Kup terazstrzalka

Druk
Książka drukowana
49,00 zł
eBook
Pdf ePub Mobi
39,20 zł
49,00 zł

Efektywne i atrakcyjne przekazywanie wiedzy innym jest trudnym zadaniem.
Nawet ekspert w swojej dziedzinie może mieć problem z przygotowaniem i przeprowadzeniem zajęć edukacyjnych, dzięki którym nauczane osoby przyswoją podane informacje i będą umiały się nimi posłużyć. Większość osób w jakimś stopniu zajmuje się edukacją: wygłasza prezentacje, wdraża nowych pracowników, omawia nowe produkty czy choćby pomaga własnym dzieciom w nauce!

Niniejsza książka dotyczy planowania doświadczeń edukacyjnych — jednej z najskuteczniejszych metod nauczania. Znalazły się tu również wyczerpujące informacje na temat koncentracji, pamięci i samego procesu uczenia się. Zaprezentowano wyniki najnowszych badań nad procesem uczenia się i zapamiętywania oraz informacje o nowych technikach uczenia się społecznego i nieoficjalnego. Podano też wskazówki umożliwiające planowanie doświadczeń edukacyjnych, które pozwolą na przekazanie wiedzy i wyrabianie pożądanych nawyków.

W tej książce między innymi:

  • informacje o sposobie działania ludzkiej pamięci i przebiegu procesów uczenia się
  • wskazówki dotyczące planowania projektu edukacyjnego
  • wskazówki dotyczące dobierania odpowiednich strategii metodycznych
  • opis skutecznych strategii motywowania ludzi do nauki
  • instrukcje dotyczące przekazywania wiedzy i umiejętności
  • opis różnych metod oceny efektów nauczania

Julie Dirksen cieszy się wieloletnim doświadczeniem w dziedzinie e-learningu. Zajmuje się metodologią uczenia się zarówno w przypadku dużych korporacji czy organizacji typu non profit, jak i szkół wyższych. Regularnie prowadzi warsztaty metodyczne na całym świecie, a także zajęcia z metodyki planowania doświadczeń edukacyjnych i psychologii kognitywnej. Pasjonuje się stosowaniem ekonomii behawioralnej w nauczaniu.

Jak fajnie jest wiedzieć więcej i umieć to przekazać!

Wstęp (vi)

1. Od czego zacząć? (1)

  • Droga ucznia (1)
  • Czego brakuje? (2)
  • Rozpoznawanie i uzupełnianie luk (20)
  • Przykłady (21)
  • Dlaczego to ma znaczenie (24)
  • Podsumowanie (26)

2. Kim są Twoi uczniowie? (27)

  • Czego oczekują Twoi uczniowie? (28)
  • Jakie umiejętności mają już teraz Twoi uczniowie? (37)
  • Czym Twoi uczniowie różnią się od Ciebie? (43)
  • Style uczenia się (53)
  • Jak poznać naszych uczniów? (54)
  • Podsumowanie (58)

3. Jakie są cele projektu? (59)

  • Określ cele (59)
  • Zdefiniuj problem (60)
  • Określ cel (63)
  • Jak długa jest ta podróż? (73)
  • Podsumowanie (80)

4. W jaki sposób zapamiętujemy informacje? (81)

  • Zapis i odczyt z pamięci (82)
  • Rodzaje pamięci (107)
  • Powtarzanie i zapamiętywanie (117)
  • Podsumowanie (120)

5. Jak przyciągnąć i skupić uwagę uczniów? (123)

  • Jeśli uczniowie nie uważają na zajęciach... (123)
  • Mów do słonia (124)
  • Sposoby angażowania słonia (132)
  • Podsumowanie (159)

6. Planuj tak, aby przekazać wiedzę (161)

  • Czy zapamiętają? (161)
  • Zadbaj o to, by Twoi uczniowie zrozumieli materiał (171)
  • Ilu porad udzielać? (176)
  • Proponowana procedura (186)
  • Podsumowanie (193)

7. Projektowanie pod kątem umiejętności (195)

  • Rozwijanie umiejętności (195)
  • Praktyka (196)
  • Świadomość dokonywanych postępów (207)
  • Planuj zajęcia z myślą o osiągnięciach uczniów (209)
  • Podsumowanie (214)

8. Zadbaj o to, by Twoi uczniowie byli zmotywowani (215)

  • Motywacja do działania (215)
  • Projektowanie pod kątem zachowań (218)
  • Społeczny dowód słuszności (224)
  • Podsumowanie (228)

9. Planuj tak, aby Twoi uczniowie nabierali dobrych nawyków (231)

  • Czym jest nawyk? (231)
  • Rozpoznawanie braków w nawykach (236)
  • Planuj tak, aby Twoi uczniowie wyrabiali w sobie dobre nawyki (239)
  • Podsumowanie (244)

10. Społeczne i pozainstytucjonalne uczenie (247)

  • Jak wygląda nauka w Twojej firmie? (247)
  • Równowaga pomiędzy nauką oficjalną i nieoficjalną (250)
  • Podróż Hiro (251)
  • Podsumowanie (259)

11. Rola środowiska w edukacji (261)

  • Braki w środowisku zawodowym (261)
  • Wiedza na świecie (262)
  • Stosowanie zasobów (265)
  • Umieszczamy wskazówki i podpowiedzi w otaczającym świecie (269)
  • Wdrażanie określonych zachowań w rzeczywistym świecie (270)
  • Oczyszczanie ścieżki (272)
  • Podsumowanie (274)

12. Ocenianie (275)

  • Trafna ocena to prawdziwe wyzwanie (275)
  • Czy to działa? (276)
  • Czy się uczą? (280)
  • Czy uczniowie potrafią poprawnie wykonywać określone czynności? (283)
  • Czy uczniowie wykonują czynności prawidłowo? (287)

Podsumowanie (291)

Skorowidz (292)

Osoby, które kupowały książkę, często kupowały też:
Osoby, które kupowały książkę, często kupowały też:
„Projektowanie metod dydaktycznych” jak pełen tytuł wytworu na to wskazuje jest drugim wydaniem tej publikacji. Tytuł oryginału brzmi: „Design for How People Learn, Second Edition”. Copyright oryginału pochodzi z 2016 roku, wydania polskiego zaś z 2017 roku. Natrafiłam na książkę we właściwym czasie. Takiej lektury właśnie teraz potrzebowałam, przyniosła mi wiele wskazówek dotyczących podejścia do tego jak można uzupełniać różne „luki” i jak je „wychwytywać”. Przydatna może być nie tylko dla tych, którzy chcą innych nauczać i projektować dla nich różne nazwijmy to ‘projekty dydaktyczne’, ale również dla tych, którzy pragną się rozwijać, pracować nad sobą oraz poszerzać własną wiedzę i zastanawiają się jak to wszystko ułożyć by odpowiadało to ich potrzebom i sposobom podchodzenia do różnych zagadnień. Publikacja jest kolorowa, pełna różnych rysunków, ilustracji czy innych graficznych przedstawień tematu. Pierwsze moje skojarzenie po otwarciu pozycji było z podręcznikiem szkolnym… choć takiego podręcznika nigdy nie miałam. Trzeba przyznać, że nie jest nudna i czarno – biała. Wiele zagadnień ilustrowanych i prezentowanych jest właśnie za pomocą różnych zdjęć i „chmurek” z tekstem czy innych graficznych przedstawień tematu. Co oczywiście może mieć zarazem swoich zwolenników jak i tych, którym za bardzo to nie przypadnie do gustu. Trochę z rytmu czytania wybić może raz używanie formy żeńskiej a raz męskiej – jakby raz narracja prowadzona była przez kobietę a raz przez mężczyznę. Zamiast skupić się na treści pozycji przez pewien czas po rozpoczęciu lektury rozmyślałam nad płcią osoby piszącej…, a chyba nie o to chodziło…, możliwe jednak że miało to ukazać w jaki sposób nawet stosunkowo dobra treść może zostać zagłuszona, gdy coś przeszkadza w komunikacji pomiędzy „przedstawiającym informację” a odbiorcą… Tak czy inaczej, rozpraszało to mnie i nie przypadło do gustu i raczej to usterka niż zamierzone działanie. Nie obyło się też od małych błędów w druku, np. „zjedzonej literki”, ale to się zdarza podczas pisania na komputerze. Widocznie korekta tego nie wychwyciła. No cóż, bywa. Nie ujmuje to zbyt dużo wartości samej książki. Mały uszczerbek. Ogólnie pozycja może zaciekawić i pomóc. Może nie przedstawia wszystkiego dokładnie (pewnie tak się nie da… inaczej powstałoby kilka tomów a nie około 290 stronicowa książka i to pisana dość dużą czcionką). Tekst jest przyjemnie i lekko napisany. Z różnymi przykładami i czymś w rodzaju ćwiczeń. Publikacja niekoniecznie dla nauczycieli w ścisłym tego słowa znaczeniu (szczególnie tych szkolnych), choć i oni zwłaszcza rozpoczynający swą pracę mogą znaleźć tu kilka ciekawych dla siebie rzeczy. Skupia się tu uwagę na różne aspekty, które mogą mieć wpływ na efekty edukacyjne np. motywację osoby biorącej udział w szkoleniu oraz na fakt, że niekoniecznie zawsze problem w późniejszej pracy wynikają z braku wiedzy posiadanej przez daną jednostkę, może on tkwić zupełnie gdzie indziej. We Wstępie ukazane jest, że Julie Dirksen pracuje z osobami dorosłymi „zwykle w środowisku zawodowym” i uwydatnia się to w tej publikacji. Reasumując „Projektowanie metod dydaktycznych” to prosto napisana książka, której tytuł może trochę zmylić przyszłego czytelnika. Skupiono się bardziej na tym jak ludzie podchodzą do nauki i jak można wesprzeć w nazwijmy to ‘uczniu’ proces „rozwoju” bo problemem nie zawsze jest brak samej wiedzy. Można w niej znaleźć informacje także jeśli ktoś chce wesprzeć swój własny proces edukacyjny.

swiatairi.blogspot.com Marta Tomczak; 2017-08-11