|
|
Książki klasy business Onepress na antenie TVN24
30-sekundowy spot będzie emitowany trzy razy dziennie w telewizji TVN24 (kanale najchętniej oglądanym przez menedżerów) aż do 15 maja.
Helion SA w nowej siedzibie
Biuro Grupy Wydawniczej zajmuje całe pierwsze piętro biurowca -- firma wynajmuje pomieszczenia o powierzchni ponad 1100 m kw. Nowe przestronne lokum -- oprócz tego, że ma ponad dwukrotnie większą powierzchnię niż dotychczas -- pozwala także na obsługę klientów w komfortowych warunkach oraz zapewnia firmie możliwości rozwoju.
Grupa Wydawnicza Helion SA dołożyła wszelkich starań, by zmiana lokalizacji firmy nie spowodowała przerw w obsłudze klientów i działalności wydawnictwa.
Numery telefonów do Wydawnictwa Helion nie uległy zmianie.
Tel. (032) 230 98 63
Aktualne dane adresowe firmy:
Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
Światowy Dzień Książki
Dla księgarzy wydano ponadto specjalny informator zawierający szczegóły koncepcji Światowego Dnia Książki autorstwa Polskiej Izby Książki, jak również wiele interesujących rad i pomysłów na zorganizowanie ciekawego wydarzenia czytelniczego. Dla wszystkich zainteresowanych mamy też z tej okazji pocztówki i zakładki. Za kilka dni wystartuje także strona internetowa,
Wraz z Instytutem Książki przygotowano jeszcze wiele innych atrakcji i imprez uświetniających Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich, jak na przykład „Tramwaj literacki”, o których to przedsięwzięciach będziemy informować na bieżąco.
Koncepcja Światowego Dnia Książki autorstwa Polskiej Izby Książki oparta jest na sile przekonywania prominentnych
i jednocześnie pełnych entuzjazmu ambasadorów czytelnictwa. Idea jest następująca: znane osoby, a zarazem namiętni czytelnicy prezentują książki, które są im szczególnie bliskie, ukazując innym przyjemność czerpaną z lektury. Uczestnikom przedsięwzięcia udziela się ich zapał, którego źródłem jest obcowanie z książką. Główna, otwierająca cykl impreza ma miejsce w Warszawie; imprezy regionalne odbywają się we wszystkich księgarniach i bibliotekach w całej Polsce, ponieważ ambasadorem czytelnictwa może być każdy, kto kocha książki i dobrą lekturę: rodzice, młodzież szkolna, studenci, a także ważne i wpływowe osoby
z danego regionu. Burmistrz, dyrektor biblioteki, sportowiec, pisarz lub muzyk mogą być przekonywującymi ambasadorami czytelnictwa.
Wszystkich zainteresowanych akcją organizowaną z okazji Światowego Dnia Książki prosimy o zgłaszanie swych inicjatyw do Biura Polskiej Izby Książki, gdzie można także zamówić plakaty i inne materiały promocyjne.
ul. Oleandrów 8
00-629 Warszawa
tel./faks +48 22 875 94 96 (97)
e-mail: biuro@pik.org.pl
www.pik.org.pl
Ekologiczne podręczniki
Wydawcy poczuli się jednak zaniepokojeni, gdy na organizowanych przez nich konferencjach prasowych Telewizja Trwam kilkakrotnie upomniała się o skorzystanie z oferty Ecco Papieru. A niedługo potem z ust Ewy Sowińskiej (LPR), nowego rzecznika praw dziecka, usłyszeli pochwały papieru ekologicznego, powtórzone słowo w słowo za product managerem firmy Ecco Papier.
„Podręczniki są za drogie i zbyt ciężkie. Ja wiem, że dla dzieci to miłe, że w podręcznikach są obrazki. Ale można podręczniki zrobić cieńsze i dać w nich mniej obrazków" -- powiedziała „Życiu Warszawy" pani rzecznik.
Papieru ekologicznego nie lubią drukarze. Z ich doświadczeń wynika, że ten papier bardzo pyli, a druk trwa wolniej. Koszty druku mogą więc wzrosnąć.
„Ekopapier stosowaliśmy do produkcji przewodników dla nauczycieli" -- mówi Witold Szczęsny, szef Wydawnictwa Szkolnego PWN. Czy jego zdaniem zastosowanie ekopapieru sprawi, że potanieje cena podręcznika? „Najwyżej o 15 – 20 groszy” -- twierdzi Szczęsny. -- „Jakość papieru ma znaczenie. Lekkie gatunki ekopapieru nie spełniają norm »podręcznikowych«”.
Z argumentami wydawców nie zgadza się Marek Pakosz, product manager firmy MAP Polska. -- „Dzięki ekopapierowi można obniżyć wagę książki nawet o 30 proc.”.
„Nie ma obawy, że papier się rozpadnie” -- zapewnia Marek Pakosz. I zapowiada zakrojone na szeroką skalę badania dotyczące tego, który papier jest najlepiej akceptowany przez dzieci. „Gdy z tych badań coś wyniknie, to może będzie to podstawą do pomyślenia o jakichś regulacjach prawnych w tym zakresie” -- dodaje.
Sukces propagandowy
Co prawda przewiduje ono, że już od najbliższego roku szkolnego ceny zmniejszą się o 25 proc., nie oznacza to jednak, że każdy z rodziców zapłaci jedną czwartą mniej. Z bardziej wnikliwej lektury dokumentu wynika bowiem wyraźnie, że -- po pierwsze -- mowa w nim o średniej cenie książek, po wtóre -- o roli rynku wtórnego, którego racjonalizacja (system zamówień składanych przez szkoły na określone tytuły) ma obniżyć koszty edukacji. Po trzecie -- dopiero mówi się o obniżeniu cen podręczników nowych.
A właśnie kwestia podstawowych kosztów kształcenia należy do najbardziej zaniedbanych obszarów w polskiej edukacji, która -- pochłonięta zmianą programów, wprowadzaniem gimnazjalnego ogniwa do systemu szkolnego, wreszcie nową maturą -- zepchnęła drażliwy temat podręczników i ich cen na margines. Efekt jest dziś taki, że w gimnazjach i liceach jeden uczeń na czterech ma nową książkę, wielu nie posiada jej wcale, bo koszt kompletu, rzędu 350 – 400 zł, przekracza możliwości wielu budżetów domowych.
Tyle tylko, że wymuszona na wydawcach obniżka (wymuszona, bo wiceminister MEiN Jarosław Zieliński groził już np. odgórnym wprowadzeniem cennika na książki) to wierzchołek -- choć najbardziej rzucający się w oczy -- tej góry problemów. Prawdziwa racjonalizacja rynku podręczników nastąpi wówczas, gdy uda się wprowadzić rozsądny system dystrybucji, z 2 lub 3 podmiotami dominującymi i obniżeniem kosztów, którymi obarczeni są pośrednicy (hurtownicy i księgarze). Wiele zależy od tego, czy nauczymy się wykorzystywać unijne środki strukturalne na zakup podręczników dla najuboższych (spora kwota nam już przepadła). I wreszcie -- istnieją sprawdzone na świecie metody redystrybucji książek: w wielu krajach należą one np. do władz lokalnych i są jedynie użyczane uczniom. By wypracować podobne rozwiązania, nie trzeba żadnych kosztownych studiów, bo gotowe wzory już istnieją. A przy tym wszystkim trzeba uważnie przyglądać się rynkowi podręczników, bo podstawowy kłopot z rozmaitymi projektami przedstawianymi przez obecny rząd polega na tym, że niezwykle trudno odróżnić dążenia -- w wielu przypadkach zasadne -- do naprawy życia publicznego od partyjnej ideologii Prawa i Sprawiedliwości. Zwłaszcza że wizję „twardej” edukacji i ręcznego, z pozycji siły, sterowania szkołami podtrzymuje sam wiceminister Zieliński, zachęcając -- jak ostatnio -- do czujności w obliczu ekologizmu i pacyfizmu, zatruwającego ponoć umysły naszej młodzieży. Oby więc za jakiś czas nie okazało się, że wydawców wezwie się ponownie -- tym razem, by wycofali szkodliwe treści z wydawanych książek. Bo i tu stosowne paragrafy się znajdą.
źródło: DobrePodręczniki
Komunikat z posiedzenia Rady PIK w dniu 15 marca 2006 roku
Obradom przewodniczyła Danuta Skóra.
Najważniejszymi tematami obrad były:
1. Dyskusja na temat Katalogu Składowego Książki.
2. Informacja na temat przygotowań do projektu promocji czytelnictwa z okazji Światowego Dnia Książki.
3. Dyskusja na temat dotychczasowych rozmów w sprawie książek edukacyjnych z MEiN oraz z przedstawicielami środowisk księgarskich.
4. Rozpatrzenie wniosków o przyjęcie nowych członków PIK oraz przyjęcie do wiadomości informacji o członkach, którzy złożyli rezygnację.
Ad pkt 1.
Rada PIK wysłuchała informacji Jacka Kaszyka na temat przebiegu prac nad projektem Katalogu Składowego Książki opracowanym przez firmę Metapress. W trakcie dyskusji członkowie Rady m.in.: (1) przypomnieli, że Rada została zobowiązana przez Walne Zgromadzenie Izby do przygotowania projektu związanego z KSK i z tego zadania wywiązała się; (2) zwrócili uwagę, że PIK nie dysponuje odpowiednimi środkami finansowymi na przeprowadzenie przedsięwzięcia według opracowanego business planu oraz (3) zdecydowali, że ostateczna wersja opracowania zostanie udostępniona wszystkim członkom PIK, na kodowanych stronach internetowych Izby.
W efekcie dyskusji Rada podjęła (niejednogłośnie) uchwałę nr 1, przyjmując tekst komunikatu skierowanego do wszystkich członków Izby. Tekst komunikatu został upowszechniony wśród członków Izby w dniu 15 marca br. i jest dostępny na internetowych stronach PIK, pod adresem: www.pik.org.pl/index.jsp?id=755.
Ad pkt 2.
Sławomir Paszkiet przedstawił członkom Rady informację na temat przebiegu prac i przygotowań do obchodów Światowego Dnia Książki oraz towarzyszącej im akcji promocji czytelnictwa. Rada przyjęła do wiadomości informacje, że (1) do udziału
w akcji promocji czytelnictwa udało się zaprosić platformę artystyczną „Mumio”; (2) księgarze z zainteresowaniem przyjęli, zaprezentowaną im przez S. Paszkieta, koncepcję przeprowadzenia akcji oraz (3) prowadzone są rozmowy z Instytutem Książki w sprawie wspólnego przedsięwzięcia stanowiącego istotne uzupełnienie obchodów Światowego Dnia Książki.
Ad pkt 3.
Członkowie Rady przeprowadzili dyskusję o dotychczasowym przebiegu prac Zespołu Konsultacyjnego Ministerstwa Edukacji
i Nauki oraz Wydawców Edukacyjnych ds. cen podręczników. Omówili również stan rozmów z przedstawicielami firm zajmującymi się dystrybucją podręczników oraz zapoznali się z komunikatem Sekcji Wydawców Edukacyjnych z dnia 15 marca br. (tekst komunikatu został upowszechniony w dniu 15 marca br. i jest dostępny na internetowych stronach Izby, pod adresem: www.pik.org.pl/index.jsp?id=755).
W trakcie dyskusji członkowie Rady: (1) wyrażali obawy, że interes wydawców edukacyjnych nie jest równoznaczny z interesem całego rynku książki; (2) postanowili na bieżąco uczestniczyć w ważnych dla całego rynku książki działaniach podejmowanych przez sekcje branżowe (w tym przypadku przez SWE) oraz (3) ustalili, że Michał Brzozowski, Przewodniczący Sekcji Księgarskiej, będzie monitorował wydarzenia związane z regulacją rynku podręczników, mając na celu zagwarantowanie interesów wszystkich członków PIK.
W podsumowaniu dyskusji Rada podjęła uchwałę nr 2, w której zobowiązała członków Sekcji Wydawców Edukacyjnych do niepodejmowania działań mogących przyczynić się do wyeliminowania księgarzy z rynku sprzedaży podręczników. Pełny tekst uchwały został upowszechniony wśród członków Izby w dniu 15 marca br.
Ad pkt. 4.
Rada PIK po zapoznaniu się z zestawieniem wniosków o przyjęcie nowych członków Izby podjęła decyzję o przyjęciu w poczet członków PIK:
-
księgarni „NUTKA” (uchwała nr 3),
-
firmy OXPOL Sp. z o.o. (księgarnia oraz hurtownia) (uchwała nr 4),
-
księgarni „Alfa” p. Michała Kukuły (uchwała nr 5),
-
sieci księgarń „LANGPOL” (uchwała nr 6),
-
księgarni lingwistycznej „BOOKS” (uchwała nr 7),
-
firmy „PRINT” (sieć księgarń oraz hurtownia) (uchwała nr 8),
-
księgarni „ALFA” p. Kornelii Szały (uchwała nr 9).
Jednocześnie Rada przyjęła do wiadomości informację o złożeniu rezygnacji z członkostwa w PIK przez firmy: (1) Europress Polska Sp. z o.o., (2) Young Digital Poland S.A., (3) Księgarni i Hurtowni Taniej Książki Mariusza Napierały, (4) Sack Invent Trading Sp. z o.o.
Ponadto w ramach omawiania spraw różnych członkowie Rady PIK: (1) omówili bieżącą współpracę z nowym kierownictwem Instytutu Książki; (2) zapoznali się z informacją na temat przygotowań do kolejnej edycji Konkursu PIK-owego Lauru, ustalając m.in., że termin zgłaszania kandydatur do tegorocznych nagród zostanie przesunięty na koniec kwietnia br.; (3) wysłuchali informacji Sławomira Paszkieta z jego pobytu na tegorocznych Targach Książki w Londynie. W trakcie dyskusji członkowie Rady zwrócili uwagę na konieczność opracowania precyzyjnych zasad regulujących sprawy delegacji zagranicznych. Wobec wyczerpania przyjętego porządku obrady zostały zamknięte.
źródło: PIK
Komunikat Biura PIK
EMPiK podbija Europę
Ponadto w tym roku NFI Empik Media & Fashion planuje pierwsze kroki na rynkach zagranicznych. W marcu detalista otworzył pilotażowy salon Smyk w Berlinie. Od jego wyników będzie zależało tempo ekspansji w Niemczech. Jednocześnie przygląda się innym rynkom w regionie. Decyzje w tej sprawie podejmie w II półroczu 2006 roku.
Biblioteki w pociągach InterCity
źródło: GW
Kasy fiskalne w hurtowniach
Celem spotkania było omówienie porozumienia Wydawców Edukacyjnych z Ministerstwem Edukacji i Nauki oraz uzgodnienie stanowiska w sprawie porozumienia podpisanego przez hurtowników obecnych na spotkaniu z księgarzami w dniu 9 marca.
Omówiono szczegółowo następujące punkty porozumienia z księgarzami:
-
jedynym miejscem sprzedaży podręczników szkolnych są księgarnie, w związku z tym hurtownie nie będą zaopatrywać bezpośrednio szkół w podręczniki szkolne;
-
hurtownie postanawiają nie prowadzić sprzedaży na paragony fiskalne;
-
księgarnie zobowiązują się nie współpracować bezpośrednio z wydawcami edukacyjnymi.
z prowadzenia sprzedaży na paragony fiskalne w hurtowniach. To sprawa, na której księgarzom najbardziej zależało i która jest spójna z porozumieniem Wydawców Edukacyjnych z Ministerstwem Edukacji i Nauki w części dotyczącej likwidacji szarej strefy w obrocie podręcznikami. Rezygnację z kas fiskalnych zadeklarowało ok. 30 hurtowni.
Hurtownicy zgodzili się co do tego, że w zaistniałej sytuacji na rynku podręczników współdziałanie z wydawcami edukacyjnymi
i księgarzami jest konieczne.
W trakcie spotkania podpisano wspólny list hurtowników do wydawnictwa MAC Edukacja z propozycją stworzenia systemu dystrybucji publikacji Wydawnictwa MAC Edukacja poprzez hurtownie do księgarń, na warunkach rynkowych. List został wręczony Zarządowi Wydawnictwa MAC Edukacja na Targach EDUKACJA XXI przez przedstawicieli hurtowni WIKR
i Azymut.
Ponadto większość z obecnych przedstawicieli hurtowni złożyła deklarację wstąpienia do gospodarczej izby księgarskiej.
Amazon wchodzi do Polski
Wbrew pojawiającym się plotkom, Amazon nie jest prawdopodobnie zainteresowany przejęciem żadnego istniejącego już polskiego przedsięwzięcia z branży e-commerce. Anonimowy informator „Gazety Wyborczej” podkreśla, że pojawiające się
w mediach informacje, jakoby Amazon chciał kupić Merlin.com.pl, są fałszywym tropem. Dotychczas nie otrzymano potwierdzenia decyzji Amazon z biura prasowego spółki.
Polska stała się niewątpliwie atrakcyjnym celem inwestycji, głównie ze względu na największą liczbę internautów w naszym regionie. Rok temu na polskim rynku zadebiutowała platforma eBay w polskiej wersji językowej, na przełomie 2005 i 2006 roku swoje biuro otworzył Google.
Multimedialny czytnik e-booków
Ponadto oferuje możliwość odsłuchiwania plików muzycznych w formacie MP3.
Nowy produkt wyposażony został w monochromatyczny i dotykowy wyświetlacz, wykonany w technologii E-Ink. Sercem urządzenia jest procesor XScale taktowany zegarem 400 MHz oraz 64 MB pamięci RAM. Dane zapisywane są na wewnętrznej pamięci flash o pojemności 224 MB lub na kartach pamięci SD i CF.
Czytnik iLiad posiada ponadto wyjście słuchawkowe oraz komunikuje się bezprzewodowo z innymi urządzeniami za pomocą modułu WiFi.
Dokładna cena urządzenia nie jest jeszcze znana. Źródła zbliżone do firmy sugerują jednak, że w sprzedaży powinien się pojawić w cenie 650 euro.
Silniejsza rada WSiP
źródło: Rzepa
Oferta publiczna „RUCH-u” przesunięta
Wiceminister dodał, że do oferty „RUCH-u” może dojść w drugiej połowie roku.
Wcześniej resort skarbu zapowiadał, że oferta publiczna akcji spółki planowana jest w pierwszym półroczu tego roku.
Zdaniem wiceministra przygotowanie oznacza przede wszystkim wykrystalizowanie strategii, rozpoczęcie jej wdrażania, uporządkowanie niektórych spraw własnościowych i związanych ze sporami „tak, aby nie była dla inwestorów niewiadomą".
Rozwadowski dodał, że poprzednia koncepcja prywatyzacji „RUCH-u” powinna być utrzymana.
Zarząd „RUCH-u” złożył prospekt emisyjny do KPWiG w październiku. Spółka planuje pozyskać na rozwój około 120 mln zł poprzez emisję nowych akcji.
„RUCH” w okresie od stycznia do końca września 2005 roku wypracował 15,2 mln zł zysku netto, zwiększając w tym czasie sprzedaż o 1,5 proc. do 2.847 mln zł. Spółka jeszcze nie podała wyników za cały 2005 rok.
„RUCH” S.A. przewiduje debiut Spółki na GPW w IV kwartale 2006 roku
Zarząd jest przekonany, że oferta publiczna „RUCH” S.A. jest celowa i pozwoli na wdrożenie planu inwestycyjnego, w części finansowanego z emisji akcji. Celem Zarządu jest wzmocnienie pozycji lidera kolportażu oraz rozwinięcie profesjonalnej i nowoczesnej struktury handlowej.
Zarząd rozpoczął prace mające na celu weryfikację strategii oraz przygotowanie i wdrożenie zmian organizacyjnych. Podjęto decyzję, że konieczne jest przeprowadzenie programu naprawczego Spółki.
W ciągu najbliższych dni zostanie zawarta umowa z doradcą, który opracuje nowy plan strategii i będzie doradzał przy restrukturyzacji „RUCH-u”.
Wdrożenie efektywnych i konsekwentnych procedur restrukturyzacyjnych trwać będzie, w ocenie Zarządu, kilka miesięcy. Jest to konieczne, aby doprowadzić Spółkę do stanu pozwalającego na efektywne wprowadzenie jej akcji do publicznego obrotu we wskazanym terminie, czyli już w IV kwartale 2006 roku.
UOKiK zawarł ugodę z wydawnictwem Reader´s Digest
zobowiązało się do modyfikacji korespondencji wysyłanej do swoich klientów.
UOKiK, biorąc pod uwagę liczne skargi konsumentów na używane przez Reader's Digest „sformułowania, sugerujące zwycięstwo w organizowanych przez spółkę loteriach, podczas gdy w rzeczywistości uzyskanie wygranej było znikome", zdecydował się złożyć pozew przeciwko wydawnictwu.
Dodatkowo UOKiK zarzucał wydawnictwu, że „prowadzi reklamę sprzeczną z dobrymi obyczajami, ponieważ przesyłane przez wydawcę dokumenty sprawiały wrażenie informacji o charakterze oficjalnym, choć faktycznie były jedynie przekazem komercyjnym".
Spółka zobowiązała się do wprowadzenia zmian w treści korespondencji kierowanej do konsumentów. Dlatego Urząd postanowił zawrzeć pozasądową ugodę z wydawcą, przy czym UOKiK będzie monitorował przestrzeganie jej treści pod kątem wywiązywania się przez wydawcę z przyjętych na siebie zobowiązań.
Dr Piotr Marciszuk wybrany na kolejną kadencję
Kadencja dr Marciszuka potrwa kolejne cztery lata.
Dr Piotr Marciszuk – polonista i filozof, przez blisko 10 lat pracownik naukowy PAN, od 1993 roku właściciel wydawnictwa edukacyjnego STENTOR, współautor podręczników do nauczania filozofii w gimnazjum. Wiceprezes Polskiej Izby Książki. Od początku reformy oświaty w 1999 roku do dziś reprezentuje wydawców edukacyjnych w relacjach z Ministerstwem Edukacji.
Najnowsze informacje z rynku międzynarodowego
-
Wydawnictwo Bloomsbury opublikowało wyniki finansowe za 2005 rok. Firma ma powody do radości. Sprzedaż najnowszego tomu J.K. Rowling „Harry Potter i Książę Półkrwi" pobiła wszelkie rekordy, ustanowione przez poprzednie tomy przygód o młodym czarodzieju. Dzięki temu zysk netto wydawnictwa wzrósł o 24 proc., do 20,1 mln £. Całkowita sprzedaż wzrosła o 29 proc., do 109 mln £.
-
Grupa medialna Bertelsmann zamierza sprzedać połowę swoich udziałów w spółce muzycznej Sony BMG i w całości filię BMG Music Publishing o łącznej wartości 2 mld euro. Operacja pozwoli Niemcom sfinansować odkupienie od belgijskiej grupy GBL 25 proc. swoich udziałów (o wartości 4 – 5 mld EUR). Belgowie chcą je sprzedać na giełdzie, lecz Bertelsmann jest temu przeciwny.
-
Grupa Borders otworzy pierwszy sklep w Irlandii. W ofercie placówki ma się znaleźć 200 000 książek, filmów i płyt CD. W księgarni dostępny będzie bogaty wybór tytułów w języku irlandzkim i irlandzkich autorów.
-
Tower Records, amerykańska sieć sklepów znana przede wszystkim z bogatej oferty płyt muzycznych z nagraniami od rocka i nowych trendów po klasykę muzyki poważnej, otworzyła swoją nową księgarnię internetową na stronie www.towerrecords.com. W ofercie znajduje się ponad 500 000 tytułów książkowych. Firma zamierza wprowadzić książki również do swoich tradycyjnych punktów handlowych.
-
Encyklopedia Britannica ostro skrytykowała magazyn „Nature” za porównywanie ją z Wikipedią. Dziennikarze magazynu podali, że Wikipedia i Britannica są równie dokładne, podczas gdy z badania wynikało, że encyklopedia internetowa ma o 25 proc. więcej błędów. Britannica żąda publicznego odwołania wyników porównania.
-
Ogłoszono tegorocznych zwycięzców w konkursie British Book Awards 2006. Poniżej przedstawiamy pełną listę zwycięzców, wśród których na szczególną uwagę zasługują J.K. Rowling i Kate Mosse.
- Richard & Judy Best Read of the Year: Labyrinth by Kate Mosse (Orion)
- W H Smith Book of the Year: Harry Potter and the Half-Blood Prince by J.K. Rowling (Bloomsbury)
- Reader's Digest Author of the Year: Alan Bennett (Faber/Profile)
- Amazon Biography of the Year: Extreme by Sharon Osbourne (Time Warner)
- Red House Children's Book of the Year: Ark Angel by Anthony Horowitz (Walker)
- Worldbooks Crime Thriller of the Year: The Take by Martina Cole (Headline)
- Borders History Book of the Year: Auschwitz by Laurence Rees (BBC)
- Waterstone's Newcomer of the Year: Marina Lewycka (A Short History of Tractors in Ukrainian, Viking)
- Sainsbury's Popular Fiction Award: The Time Traveler’s Wife by Audrey Niffenegger (Vintage)
- Tesco Sports Book of the Year: Being Freddie by Andrew Flintoff (Hodder)
- Play.com TV & Film Book of the Year: The Constant Gardener by John le Carré (Hodder)
- deciBel Writer of the Year: Diana Evans (26a, Chatto)
- Outstanding Achievement Award: Jamie Oliver
Hierarchia bodźców promocyjnych pod względem skuteczności
Aż 42% ogółu społeczeństwa bierze udział w akcjach promocyjnych, 12% Polaków jest zaangażowanymi zwolennikami promocji, a 5% społeczeństwa to wręcz maniacy promocyjni.
Zdecydowanie bardziej na akcje promocyjne podatne są kobiety -- 72%, natomiast wśród mężczyzn tylko 60% mężczyzn uczestniczy w akcjach promocyjnych.
Ponad połowa Polaków (55%) uważa, że produkty uznanych marek są lepsze. 41% osób kupuje nowe marki, aby dowiedzieć się, jakie są, a 46% deklaruje, że może zapłacić więcej za produkty firm, które część zysków poznaczą na cele charytatywne.
Co trzeci respondent korzysta z kuponów rabatowych, które obniżają cenę przy zakupie, zaś tylko co dziesiąty uczestniczy
w programie lojalnościowym.
Polacy najbardziej lubią promocje cenowe, a więc kiedy mogą dostać więcej za tę samą cenę (63% respondentów).
Polaków bardziej interesuje zdobycie jednej nagrody o bardzo dużej wartości, np. mieszkania wartego ok. 200 tys. zł (22,8% odpowiedzi), niż np. 1000 nagród gwarantowanych o średniej wartości 150 zł (15,3%). Co ciekawe, losowanie 3 – 5 nagród
o wysokiej wartości ok. 80 tys. zł (np. samochody) nie motywuje zbyt mocno Polaków do udziału w konkursie -- 10%, podobnie jak nagrody o wartości ok. 5 tys. zł (np. wycieczki) -- 9,7%.
Cały czas wzrasta znaczenie nowych technologii w działaniach promocyjnych -- w ciągu 2 lat nastąpił wzrost o 13 punktów procentowych uczestnictwa w konkursach SMS-owych. Obecnie już ponad połowa osób (55%) biorących udział w konkursie lub loterii robi to za pośrednictwem SMS-a.
W ciągu ostatnich trzech lat o 14 punktów procentowych spadł udział Polaków w konkursach dołączonych do produktów(obecnie jest to 47%).