×
Dodano do koszyka:
Pozycja znajduje się w koszyku, zwiększono ilość tej pozycji:
Zakupiłeś już tę pozycję:
Książkę możesz pobrać z biblioteki w panelu użytkownika
Pozycja znajduje się w koszyku
Przejdź do koszyka

Zawartość koszyka

ODBIERZ TWÓJ BONUS :: »

Helion News -- wrzesień 2005

TOP tytuł w super cenie » 50% taniej

LOS DAŁ MI SZANSĘ
wywiad z Teresą Borowską z Księgarni Naukowo-Technicznej w Białymstoku

Helion S.A.: Jak rozpoczęła się pani przygoda z księgarstwem?
 
Teresa Borowska: Moja przygoda z księgarstwem zaczęła się wiele lat temu. Będąc absolwentką Liceum Księgarskiego w Warszawie, postanowiłam wrócić w swoje rodzinne strony. Zaczęłam pracę w Księgarni Naukowo-Technicznej w Białymstoku mieszczącej się przy ul. Lipowej 43, należącej do
przedsiębiorstwa „Dom Książki".
Pamiętam, jak pozytywne wrażenie wyniosłam z mojej pierwszej wizyty w tej księgarni. Piękna, duża (sala sprzedażowa około 150 metrów) w centrum miasta z bogatym księgozbiorem. Pracowało w niej wówczas dziesięć osób, pomyślałam: „To jest to!”.
Los dał mi szansę, a ja pełna entuzjazmu z mnóstwem pomysłów nareszcie mogłam wdrożyć teorię w życie. W pracy spotkałam wspaniałych księgarzy służących radą i koleżeńskim wsparciem.
 
H: 2 września mija 29 lat jak pracuje pani w branży księgarskiej. Jak zmienił się rynek książki w ciągu tych lat?
 
TB: Sytuacja ekonomiczna lat 80. miała również swoje odbicie w księgarstwie. Książki, podobnie jak inne towary, były deficytowe. Szybko znikały z półek, może za szybko? Pracowałam wówczas jako zastępca kierownika i pamiętam kolejki przed księgarnią. Powoli sytuacja stabilizowała się i wszystko zaczęło wracać do normalności. Powstało wiele nowych wydawnictw, niektóre z nich doskonale prosperują do dzisiaj.
 
H: Kieruje pani obecnie jedną z największych księgarń technicznych w Polsce, największą w Białymstoku. Jaka jest recepta na sukces?
 
TB: Jesteśmy księgarnią nowoczesną, na miarę XXI wieku. W pracy wspomagają nas komputery. Dzięki technice mamy dostęp do ogólnopolskiej bazy danych. Nowości mamy następnego dnia w księgarni. Klienci mają szybką informację, miłą i profesjonalną obsługę i dzięki temu chętnie do nas wracają.
Często organizujemy spotkania z autorami, cieszą się one ogromnym powodzeniem wśród
klientów, którzy mają szansę poznać, porozmawiać i otrzymać autograf ulubionego pisarza.
Ostatnio gośćmi naszej księgarni byli: pani Elżbieta Dzikowska, Bogusław Wołoszański, Hanna Kowalewska, Janusz Wiśniewski.
 
H: Ile osób pracuje obecnie w księgarni?
 
TB: Obecnie w księgarni zatrudnionych jest sześć osób z dużym doświadczeniem, bardzo oddanych swojej pracy. Księgozbiór liczy kilkanaście tysięcy tytułów. Posiadamy w swojej ofercie książki naukowe z dziedziny: ekonomii, prawa, filozofii, psychologii, nauk matematyczno-przyrodniczych, literaturę piękną, podręczniki szkolne i do informatyki. Mamy bogatą ofertę książek z dziedziny techniki: motoryzacja, budownictwo, elektrotechnika, architektura, mechanika.
 
H: Co martwi dzisiaj kierownika księgarni technicznej?
 
TB: Co mnie martwi? Zbyt mała oferta książek z dziedziny techniki (literatura fachowa, poradniki). Liczę, że wydawcy wypełnią lukę w tej dziedzinie. Jesteśmy jedyną księgarnią techniczną w rejonie podlaskim i bardzo mnie martwi, kiedy nie jestem w stanie zrealizować zamówienia i potrzeb klienta.
 
H: Przyszłość księgarstwa...?
 
TB: Nie mam obaw co do pozytywnej przyszłości istnienia księgarstwa. Przez lata mojej pracy zmieniło się wiele (warunki ekonomiczne, społeczne i polityczne), jedno pozostało bez zmian — zainteresowanie klientów dobrą literaturą.
 
H: Teresa Borowska prywatnie — co robi, jak spędza wolny czas, o czym marzy?
 
TB: Oprócz ciekawej książki lubię wycieczki turystyczne. Od kilku lat z przyjaciółmi przemierzamy drogi naszego regionu w poszukiwaniu ciekawych miejsc i ludzi. Podlasie to bardzo urokliwa i malownicza kraina. Mieszkają tu obok siebie ludzie różnych narodowości i wyznań. Są tu Tatarzy, Muzułmanie, Żydzi, Białorusini, Litwini. Każda wyprawa kończy się utrwaleniem na kliszy (fotografia to moje amatorskie hobby). Moje marzenie to podróż do Indii, jest tam wiele do zobaczenia, a dla mnie numer jeden to słynna Biblioteka Liści Palmowych.
 
H: Dziękujemy za rozmowę

Skandal na Ogólnopolskim Konwencie Miłośników Fantastyki

Jak podaje "Głos Wielkopolski", na Ogólnopolskim Konwencie Miłośników Fantastyki „Polcon” w podpoznańskim Błażejewku doszło do skandalu. I to za sprawą Andrzeja Sapkowskiego, który na sobotnim spotkaniu z uczestnikami, mówił między innymi: – Biały człowiek powinien pracować trzy godziny dziennie. Przecież Bóg po to stworzył inne rasy – Żydów, Cyganów, aby pracowały za niego...

Ogólnopolski Konwent Miłośników Fantastyki "Polcon" jest organizowany od dwudziestu lat. W tym roku odbywał się od 25 do 28 sierpnia w Błażejewku pod Poznaniem. Gościł około 600 sympatyków fantastyki.  Nagrodę im. Janusza A. Zajdla przyznano nieobecnym na konwencie: Jackowi Dukajowi za powieść „Perfekcyjna niedoskonałość” oraz Annie Brzezińskiej za opowiadanie "Wody głębokie jak niebo".
źródło: Głos Wielkopolski

Zmiany w Zarządzie Głównym Stowarzyszenia Księgarzy Polskich

25 sierpnia na plenarnym zebraniu Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgarzy Polskich dokonano wyboru nowego przewodniczącego Zarządu Głównego. Został nim Waldemar Janaszkiewicz, dotychczas pełniący funkcję przewodniczącego głównej komisji rewizyjnej. Poprzedni prezes, Tadeusz Żochowski, zrezygnował ze stanowiska w maju br.
Waldemar Janaszkiewicz jest księgarzem od ponad trzydziestu lat. Ukończył Technikum Księgarskie w Warszawie i odbył studia bibliotekoznawcze na Uniwersytecie Warszawskim. W latach dziewięćdziesiątych ukończył studia podyplomowe w zakresie podatków Szkole Głównej Handlowej, pisząc pracę dyplomową nt. „Wpływ podatku VAT na funkcjonowanie rynku książki”. Przez wiele lat pracował w warszawskim Domu Książki, ostatnio na stanowisku głównego specjalisty ds. handlowych. Od 1992 do chwili obecnej jest prezesem zarządu Polskiej Książki, sp. z o.o.

Od początku pracy zawodowej brał udział w pracy społecznej w Stowarzyszeniu Księgarzy Polskich. W latach 1993-2003 był wiceprzewodniczącym Zarządu Głównego, potem przeszedł do komisji rewizyjnej. Przez wiele lat zajmował się w Stowarzyszeniu m.in. sprawami szkolnictwa księgarskiego. Jest współautorem i koordynatorem Podstawy programowej kształcenia w zawodzie technik księgarstwa (1998) i programów nauczania dla różnych typów szkół księgarskich. W latach 1999-2004 był wiceprzewodniczącym Rady Fundacji Wspierania Instytutu Informacji Naukowej i Studiów Bibliologicznych UW, jako jedyny księgarz w latach 2000-2004 pełnił funkcję członka Rady Centrum Edukacji Bibliotekarskiej, Informacyjnej i Dokumentacyjnej.
 
źródło: Stowarzyszenie Księgarzy Polskich

Prywatyzacja Ruch-u

W pierwszym półroczu tego roku Ruch, największy w Polsce dystrybutor prasy, zanotował 1,89 mld złotych przychodów ze sprzedaży, ponad 2 proc. więcej niż rok wcześniej. Sprzedaż prasy dała spółce 834 mln zł, ponad 2 proc. więcej niż rok wcześniej, podobnie jak sprzedaż artykułów pozaprasowych, która sięgnęła w półroczu 1,06 mld zł. Zysk brutto wyniósł 19 mln zł, zaś zysk netto 12,5 mln zł. Tegoroczny zysk netto w I półroczu jest o 6,5 mln zł niższy niż w tym samym okresie 2004.
Skarb Państwa, który jest właścicielem Ruchu, zaakceptował na walnym zgromadzeniu prywatyzację tej spółki w drodze podwyższenia kapitału i wprowadzenia spółki do publicznego obrotu. Ruch ma teraz przygotować dokumenty potrzebne do podjęcia uchwały o emisji akcji.

Na kolejnym walnym zgromadzeniu zostanie podjęta decyzja o samym podwyższeniu kapitału. Jeszcze w sierpniu, na najbliższym posiedzeniu, zarząd zajmie się przygotowaniem dokumentów, w tym wyceną spółki    
 
Według zapowiedzi resortu skarbu z połowy lipca, prospekt emisyjny Ruchu miał trafić do Komisji Papierów Wartościowych i Giełd w pierwszej połowie sierpnia.  Potem, jeszcze w lipcu, minister skarbu powiedział, że resort nie planuje oferty publicznej Ruchu przed wyborami.

W lipcu rada nadzorcza Ruchu pozytywnie zaopiniowała wnioski zarządu na walne, w tym propozycję podwyższenia kapitału zakładowego przez emisję 12 mln akcji i wprowadzenia akcji spółki do publicznego obrotu. Rada zaakceptowała też propozycję dokonania splitu istniejących akcji Ruchu w stosunku 1:10. Obecnie kapitał zakładowy spółki dzieli się na 4.093.993 akcji o wartości nominalnej 10 zł. Jak informowaliśmy w lipcu br.,  oferta publiczna miałaby  objąć tylko nową emisję akcji, o wartości około 120 mln zł. W planach na lata 2005-2007 Ruch chce zainwestować 340 mln zł, z czego 120 mln zł miałoby właśnie pochodzić z publicznej emisji akcji.
źródło: pap 

Tesco kupuje supermarkety

Tesco Polska, właściciel największej sieci hipermarketów, przejmie dziewięć polskich marketów Julius Meinl.

Tesco Polska osiągnęło w ubiegłym roku 4,6 mld zł przychodów ze sprzedaży. Po sfinalizowaniu transakcji, przejęte sklepy o średniej powierzchni 640 mkw. będą najmniejszymi w Polsce placówkami pod marką Tesco. Dotychczas Tesco inwestował w tzw. minihipermarkety o powierzchni do 2 tys. mkw., które firma rozwija od dwóch lat.  Powierzchnią zaliczają się raczej do supermarketów, ale ofertą towarów są bardziej zbliżone do hipermarketu.

Najnowsze informacje z rynku międzynarodowego

  • Międzynarodowy Festiwal Książki w Edenburgu bije rekordy popularności. W trakcie trwania pierwszego tygodnia festiwalu do miejskiego Charlotte Square Gardens (gdzie festiwal się odbywa) napłynęło 108,000 ludzi (17% więcej niż w zeszłym roku). Organizatorzy są pewni, w 99%, że w tym roku festiwal odwiedzi ponad 200,000 ludzi!
  • Granta Publication (składająca się z Granta Magazines i Granta Books) jest do sprzedania. Rea Hederman właścicielka firmy (a także New York Review of books), myśli o przejściu na emeryturę i przyznaję się, że rozpoczęła już rozmowy z potencjalnymi kupcami takimi jak Bloomsburry czy Macmillan
  • Barnes & Noble zanotował wzrost sprzedaży (głównie dzięki najnowszej książce o Harry Potterze). Sprzedaż B & N wzrosła w drugim kwartale roku o 6%(1,17 biliona $) w stosunku do tego samego okresu rok temu, a o 4,3% w stosunku do pierwszego kwartału. Tym samym B & N zarobił tylko w tym kwartale 13,5 miliona dolarów.
  • Jednocześnie wzmacnia się pozycja Bertram Books, który jak na razie w tym roku ma za sobą same udane kontrakty oraz podobnie jak Barnes & Noble korzysta z "magii" Harry Potter'a
  • Hachette Livre chcąc dynamicznie rozwijać swój przemysł książkowy na rynku Brytyjskim zatrudniła jako konsultanta dla Hachette Livre UK Anthony Forbes-Watsona, który ma pomoc koncernowi w operacjach wydawniczych na angielskim rynku
  • National Short Story Prize to nagroda w wysokości 15,000 funtów dla najlepszego autora krótkiej powieści. Nagroda ma na celu spopularyzowanie tej formy literackiej, która ostatnimi czasy została zaniedbana przez pisarzy.
  • Autorzy tacy jak J.K. Rowling, Nick Hornby, Stephen King czy piosenkarz Bob Dylan (za swoją biografię) zostali nominowani do amerykańskiej nagrody "Quills" przyznawanej autorom najlepiej napisanych książek. Zwycięzców poznamy w październiku. Nagroda "Quills" obecnie obejmuje aż 19 kategorii! Nominowani autorzy zostali wybrani według list bestsellerów tysięcy księgarni oraz bibliotek. Organizatorzy mają nadzieję, iż rozdanie nagród pomorze w promocji czytelnictwa w Stanach i na świecie. Czytelnicy mogą głosować online na swoje ulubione tytuły od 15 sierpnia do 15 września. Transmisja rozdania nagród w telewizji NBC odbędzie się w 22 października.
  • Najnowsza ustawa rządu w Chinach zabrania zagranicznym inwestorom zakładania na terenie Chin firm zajmujących się m.in. przemysłem książkowym czy prasą, hurtowni czy też się firm dystrybucyjnych.
  • Ciekawe są ambitne plany nowego wydawnictwa Reverb, które ma zamiar wydać 50 nowych tytułów w ciągu najbliższych 4-5 lat posługując się głównie promocją poprzez internet. Niewiele jeszcze można powiedzieć o rodzącym się wydawnictwie jednak na ich stronie znajdziemy wiele ciekawych informacji i zapowiedzi.
  • Nowym epizodem w światowym przemyśle książkowym jest ekologiczne drukowanie książek.  W USA tacy autorzy jak Barbara Kingslover, Alice Munro, Margaret Atwood czy Alice Walker będąc "trendy", wymagają od wydawców drukowania ich dzieł w sposób przyjazny dla środowiska na specjalnym "recycling-owanym" papierze.
  • Po ukazaniu się najnowszego Harry Pottera, w wielu krajach w których dostępna jest na razie jedynie wersja angielska pojawiły się liczne "nieoficjalne" tłumaczenia. Dotyczy to m.in. Chin, Indii oraz... Niemiec oraz Francji

Dom Książki S.A. po sześciu miesiącach 2005 r

Przychody ze sprzedaży Domu Książki S.A. po sześciu pierwszych miesiącach 2005 r. osiągnęły dynamikę wzrostu w stosunku do dwóch pierwszych kwartałów roku ubiegłego na poziomie około 57%, osiągając wartość 8 780 tys. zł.
Sieć księgarska Verte Dom Książki ulegnie w najbliższym czasie powiększeniu o kolejne dwie placówki (w Bydgoszczy przy ul. Jagiellońskiej 2 i we Wrocławiu przy ul. Piłsudskiego 100/102). Obecnie w sieci tej działa 40 placówek i jest to trzecia co do wielkości sieć księgarska w Polsce. Poza powiększaniem sieci księgarskie Dom Książki S.A. wprowadza zmiany zmierzające do podwyższenia standardu funkcjonowania księgarń z sieci Verte (m.in. wprowadzenie działań mających na celu zwiększenie średniej ilości transakcji dokonywanych w ciągu każdego dnia i zwiększenie średniej wartości tych transakcji). Ponadto zainicjowano działania zmierzające do wypracowania efektywnego modelu nowoczesnej księgarni (wraz z nową kalkulacją inwestycyjną) możliwego do multiplikowania w roku 2006 i w latach następnych.
źródło: WSiP

Badania rynku - Upodobania zakupowe Polaków

Badania rynku - Upodobania zakupowe Polaków
 
Ulubioną formą promocji dla klientów jest obniżka cen, większość z nich uważa, że warto zapłacić za produkt więcej, jeśli będzie on wyższej jakości, a do rozwoju sieci supermarketów Polacy podchodzą sceptycznie – taki obraz polskiego konsumenta wyłania się z badań Instytutu Pentor.
 
Promocje są mile widziane, ale szczególnie dwie z nich – obniżka cen oraz możliwość kupienia większej ilości produktu za tę samą cenę – mają wielu zwolenników. Nieustanną popularnością od kilku lat cieszą się też próbki innego produktu lub prezenty dołączone do zakupu. Konkursy i loterie z możliwością wygrania nagrody cieszą się średnim zainteresowaniem.
 
źródlo: Supermarket News
autor: opr. JW.

Uruchomiona została strona www cyklu programowego „Książki z górnej półki"

Po długich przygotowaniach w serwisie internetowym TVP S.A. uruchomiona została strona cyklu programowego „Książki z górnej półki”, emitowanego na antenie TVP 3 Regionalnej (poniedziałek – piątek, niedziela) oraz TVP Polonia (sobota niedziela). Stronę tę znajdziecie Państwo pod adresem www.tvp.pl/czytajz3
 
Strona zawiera pełen opis poszczególnych elementów cyklu oraz bieżące, uaktualniane co tydzień informacje programowe, godziny emisji wraz z krótkimi omówieniami prezentowanych książek.
 
Tadeuszowi Górnemu życzymy powodzenia
 
Tymczasem w naszej ankiecie: Czy telewizja publiczna może żądać od wydawców nawet minimalnych opłat za recenzje książek? 69% ankietowanych nie zgadza się aby telewizja publiczna pobierała opłaty, nawet symboliczne, za promowanie książek, 14% zgadza się na symboliczne opłaty w zamian za większą ilość informacji o książkach w telewizji publicznej a  16% ankietowanych uważa, że telewizja publiczna także jest uczestnikiem gry rynkowej i może pobierać dowolne opłaty podobnie jak nadawcy prywatni.
źródło: PIK
autor: JW.

Wzrastają zyski Agory - między innymi dzięki projektom wydawniczym

Ponad 92 mln zł na czysto - tyle zarobiła w pierwszej połowie roku Agora, wydawca "Gazety Wyborczej". O jedną trzecią wzrosły przychody medialnego holdingu.
Zyski Agory są znacznie wyższe niż te sprzed roku. Od stycznia do czerwca 2004 r. wydawca "Gazety" zarobił netto zaledwie 11,8 mln zł. Wypracowane w pierwszym półroczu 92 mln zł to więcej, niż firma zarobiła w całym ubiegłym roku (wówczas zysk wyniósł 66 mln zł).
Rosła też sprzedaż "Gazety" w kioskach. W drugim kwartale średnia liczba sprzedanych egzemplarzy przekroczyła 496 tys. dziennie, zaś w rekordowym kwietniu sięgnęła nawet 526 tys. Biorąc pod uwagę całe pierwsze półrocze, czytelnicy kupili o 5,2 proc. więcej egzemplarzy "Gazety", podczas gdy cały rynek spadł o ponad 3 proc. Liderem pozostaje "Fakt", który sprzedaje średnio ok. 520-530 tys. egz. dziennie.
źródło: www.gazeta.pl
autor: JW skrót artykułu Macieja Samcika

Pomogły serie wydawnicze

Poza "Gazetą" głównym źródłem przychodów - dodatkowe 112 mln zł - stały się nowe projekty wydawnicze - 40-tomowa kolekcja literatury XX wieku, 20-tomowa encyklopedia i seria słowników. To właśnie nowe projekty przyczyniły się do tego, że łączne przychody Agory w pierwszym półroczu sięgnęły aż 616 mln zł. To o jedną trzecią więcej niż w tym samym okresie przed rokiem. Agora nie ujawnia, ile zarobiła na wydawaniu książek i encyklopedii. Wiceprezes Bąk przyznaje, że projekty były "bardzo rentowne".
 
Co przyniesie jesień?
 
Agora nadal będzie przygotowywać specjalne projekty wydawnicze. W popołudniowym komunikacie Agora ujawniła, że we wrześniu uruchomi dwa nowe projekty wydawnicze. Wraz z "Gazetą" czytelnicy będą mogli kupić cykl przewodników "Podróże marzeń" oraz bajki dla dzieci. Kolejne odcinki będą ukazywały się co dwa tygodnie.

Spadają nakłady papierowych wydań gazet rośnie znaczenie wersji elektronicznych
źródło: www.gazeta.pl za Internet Standart
autor: skrót za Magdaleną Górak

Magdalena Górak z Gazety Wyborczej pisze (wybór):

W Polsce tradycyjni wydawcy "papierowi" cienko przędą online. Pierwsza dziesiątka najpopularniejszych witryn jest zdominowana przez portale, z których tylko jeden, czyli Gazeta.pl, jest związana z wydawcą istniejącym na rynku papierowych tytułów. Tymczasem na świecie narasta strach wydawców przed internetem. Bycie online ma nie tylko wartość wizerunkową - przekłada się na pieniądze. Wydawcy prasy tracą wpływy na rzecz internetowych serwisów. Czy Polscy właściciele poczytnych tytułów zaczną poważnie traktować internet? Może pierwszym znakiem nowego podejścia jest zakończenie współpracy Polityki z Onetem?
 
Amerykańskie tytuły wykorzystują internet po to, by zwiększyć liczbę czytelników swoich papierowych wydań. Jak donosi raport przygotowany przez The International Federation of the Periodical Press, w ten sposób nastawionych jest do internetu aż 81% ankietowanych wydawców. Głównym powodem jest jednak chęć zdobycia całkiem nowych czytelników, innych od tych, którzy już czytają tradycyjne tytuły. W Polsce internet jest miejscem, w którym wypada mieć swoją stronę, ale który jest tylko nowym obciążeniem dla wydawnictwa.
 
Według raportu Carnegie Corporation aż 44% osób w wieku 18-34 lat odwiedza serwisy informacyjne takie jak Google czy Yahoo News co najmniej raz dziennie, aby przeczytać tam najświeższe wiadomości. I jedynie 19% osób w tej grupie wiekowej za główne źródło informacji uważa dzienniki. Według najnowszego raportu JupiterResearch tyle samo dorosłych Amerykanów za główne źródło informacji o świecie i lokalnej społeczności cztery lata temu uznawało internet. W tej chwili myśli tak już 26% badanych.
 
Według badań JupiterResearch w ciągu ostatnich czterech lat o 35% wzrosła liczba osób, które preferują informacyjne serwisy online. Trend ten budują głównie osoby młode, w wieku 18-24 lat, spośród których aż co trzeci wybiera internet. Telewizja wciąż prowadzi - za główne źródło informacji uważa ją 40% Amerykanów. Prasa została już w tej chwili daleko w tyle za internetem. W tej grupie wiekowej przywiązanie do prasowych informacji zadeklarowało jedynie 10% respondentów badania JupiterResearch.
 
Najgorzej mają wydawcy, którzy na swój serwis w internecie się nie zdecydowali. Patrzą na coraz szerszą rzekę pieniędzy płynąca do sieci, gdy ich wpływy maleją. Julie Roehm, dyrektor komunikacji marketingowej spółki Chrysler, co roku dysponuje budżetem reklamowym w wysokości 2 mld USD na promocję marki Chrysler. Jak donosi magazyn Fortune (zresztą w internetowym wydaniu), w ubiegłym roku do internetu trafiło 10% tej sumy. W tym roku ma to być około 18%, zaś w przyszłym ponad 20%. Dla tradycyjnych wydawców znaczy to, że w 2006 roku 400 mln USD, które dotychczas trafiały od Chryslera do telewizji, gazet i magazynów zostanie wydanych na reklamę w internecie.
 
Rupert Murdoch, wydawca 175 tytułów na całym świecie w tym m.in. The Sun, New York Post czy Daily Newst w odczycie dla amerykańskich wydawców prasy, wydrukowanym w Die WeltWoche, którego tłumaczenia ukazało się w tygodniku Forum (nr 30), przyznaje Na tę rewolucję zareagowaliśmy bardzo ospale. Czekaliśmy, przyglądając się jak spadają nakłady naszych gazet (...). Trendy są przeciw nam. Szybkie wyszukiwarki, reklama docelowa i całkowita swoboda wypowiedzi sprawiają, że elektroniczne media wypadają w porównaniu z tradycyjnymi trzy do czterech razy lepiej. I przyznaje, że jeśli branża tradycyjnych wydawców nie uświadomi obie zachodzących zmian, "znajdzie się na pozycji bez szans".
 
Wydawcy zostali przyparci do muru. Nawet Polscy poczuli ucisk na klatce piersiowej. Internet napiera.

Axel Springer kontra Bertelsmann

Koncern Axel Springer zamierza przejąć kontrolę nad telewizją ProSiebenSat.1, największym prywatnym nadawcą w Niemczech. Dzięki temu wydawca "Bilda" będzie mógł stawić czoła dominacji Bertelsmanna na rodzimym rynku reklamowym szacowanym na 19,6 mld euro. Stojący na czele Springera od 2002 r. nowy dyrektor wykonawczy Mathias Doepfner jest zwolennikiem agresywnej strategii marketingowej. Sukces "Faktu" w Polsce i obniżenie ceny gazety do 1 zł zmusiło Gruner & Jahr, główne wydawnictwo Bertelsmanna, do podobnej redukcji ceny kobiecego magazynu "Naj" z 2,20 zł za egzemplarz. Za Doepfnera zyski Springera wzrosły w okresie dwóch lat prawie dwukrotnie, do 142,9 mln euro. To wciąż niewiele wobec 1,03 mld zysku Bertelsmanna przy obrotach rzędu 17 mld euro. Ale nietrudno obliczyć, że w Niemczech przychody Bertelsmanna w 2004 r. wyniosły 5 mld euro, natomiast łączne przychody Sprigne-ra i ProSiebenSat.1 wyniosłyby 3,8 mld euro. A to już dobry punkt wyjścia, by - z popularną telewizją -podważyć dotychczasową dominację właściciela RTL Group i wydawnictwa Gruner &, Jahr na rynku reklamowym.
 
źródło: Gazeta Prawna
autor: JW

Sieć księgarska Matras w I półroczu 2005 roku

Sieć Księgarska Matras - wstępne wyniki za 6 m-cy roku 2005
Najlepiej sprzedającymi się tytułami w okresie styczeń – czerwiec 2005 roku (bez wydawnictw edukacyjnych) były:
  • Pamięć i tożsamość
  • Wygrać życie
  • Kod Leonarda da Vinci
  • Samoleczenie metodą B.S.M.
  • Zahir
  • Osobowość ćmy
  • Testament - Ojciec Św. Jan Paweł II
  • Nie lękajcie się - Myśli o życiu
  • Kuchnia polska 1001 doskonałe przepisy
  • Jan Paweł Wielki Droga do świętości
Obroty sieci Matras wyniosły 55.298 tys. zł, czyli o 6,1% więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.
 
Obrót w poszczególnych firmach:
  • Matras Bydgoszcz - 19.781 tys. zł
  • Matras Katowice - 23.482 tys. zł
  • Matras Wrocław - 11.347 tys. zł
  • Grupa Matras - 9.182 tys. zł
W tabelce  poniżej obroty I-VI 2004; I – VI 2005 i plan I-VI 2005 (Bez wyłączeń)
 
Sieć księgarska Matras posiada obecnie 119 księgarń własnych w tym:
  • Matras Bydgoszcz - 60
  • Matras Katowice - 37
  • Matras Wrocław - 22
Hurtownia ma 4 filie, z czego 2 zlokalizowane w Bydgoszczy i 2 we Wrocławiu.
 
Ilość odbiorów spoza sieci Matras:
  • Hurtowi - 30
  • Księgarnie obce - 1 300
  • Biblioteki - 80
  • Inni - 1 700
Sieć Matras obecnie zatrudnia 926 osób.
 
Powierzchnie użytkowe (m.. kw.) Księgarnie Magazyny
  • Matras Bydgoszcz  7000 2830
  • Matras Katowice 4600 1300
  • Matras Wrocław 2900 1620
  • Grupa Matras 1160

Razem w firmach sieci Matras 14500 6910
 
Ilość dostawców do sieci Matras wynosi 1300. Firma posiada obecnie w swojej ofercie 60 000 tytułów.

 


 

Piracki Harry Potter

Kilkanaście godzin po premierze "Harry'ego Pottera i Księcia Półkrwi"  na rynku pojawiły się nielegalne wydania powieści, również w formie elektronicznej. W Bangladeszu oryginalne wydanie najnowszego tomu przygód o małym czarodzieju można nabyć za 29$, podczas gdy na ulicznych bazarach pojawiły się pirackie kopie za pięciokrotnie niższą cenę. Podobna sytuacja ma miejsce w Bombaju, gdzie pirackie wydanie książki są do nabycia po równie atrakcyjnej cenie. Sprawą już zajęła się policja.
zródlo: BBC