×
Dodano do koszyka:
Pozycja znajduje się w koszyku, zwiększono ilość tej pozycji:
Zakupiłeś już tę pozycję:
Książkę możesz pobrać z biblioteki w panelu użytkownika
Pozycja znajduje się w koszyku
Przejdź do koszyka

Zawartość koszyka

ODBIERZ TWÓJ BONUS :: »

Helion News -- czerwiec 2005

TOP tytuł w super cenie » 50% taniej

Rynek wydawniczy 2004 roku według „Rzeczypospolitej” – Helion na 27. pozycji!

W "Rzeczypospolitej" został opublikowany coroczny ranking największych polskich wydawnictw. Przygotował go Łukasz Gołębiewski na podstawie ankiet rozesłanych do największych firm w branży. Ranking prezentuje 95 wydawnictw osiągających największe przychody ze sprzedaży książek.
 
Pomimo ogólnego spadku produkcji w całym sektorze, w ubiegłym roku Helion wprowadził na rynek o 16% więcej nowości wydawniczych niż w 2003 roku. Podobna tendencja wystąpiła w dynamice przychodów. W ujęciu procentowym wzrost obrotów wydawnictwa Helion był 2,5-krotnie wyższy niż ogólny wzrost rynku książki (ogólna wartość sprzedaży książek w 2004 roku wzrosła o 6% do poziomu 2,21 mld zł). Tak dobre wyniki działalności pozwoliły wydawnictwu awansować o 2 pozycje w rankingu. W 2004 roku Helion z 19,28 mln zł przychodu został sklasyfikowany na 27. pozycji wśród największych polskich firm wydawniczych.
 
poz.
Nazwa firmy
Sprzedaż w 2004r. w mln zł
Sprzedaż w 2003r. w mln zł
Zmiana w %
Wydane tytuły
23
Media Rodzina
23,20
6,44
260%
68
24
Forum
22,42
21,01
7%
14
25
Hachette Livre
20,03
17,50
14%
224
26
Harlequin*
20,00
19,54
2%
248
27
Helion
19,28
16,78
15%
317
28
Muza
19,15
21,33
-10%
305
29
WAM
18,96
18,20
4%
275
30
Pasacal
18,34
20,09
-9%
81
31
Wilga
17,28
17,18
1%
261
*Źródło: Rzeczypospolita
 
Od chwili, gdy Helion po raz pierwszy znalazł się w zestawieniu „Rzeczpospolitej”, co roku awansuje na coraz wyższe pozycje w rankingu. Nasze wyniki są w dużym stopniu efektem intensywnej pracy naszych partnerów handlowych. Trzymamy kciuki za dalszy wzrost rynku, licząc na równie udaną współpracę z Państwem w kolejnych latach. Jej efekt decyduje o Państwa i naszym powodzeniu.

Druga księgarnia patronacka Helion SA

Helion S.A. -- lider na rynku literatury informatycznej -- od początku 2002 roku dystrybucję swoich książek prowadzi za pośrednictwem własnej siatki handlowej. W tym czasie w działaniach marketingowych i handlowych wydawnictwa ogromną role odgrywały wszystkie elementy składające się na całość działań promocji sprzedaży. W ciągu ponad 4 lat siatka reprezentantów handlowych, odwiedzająca ponad 1000 punktów sprzedaży, do perfekcji opanowała sztukę merchandisingu na rynku księgarskim. Sukcesywnie zwiększany był udział w ogólnej powierzchni ekspozycyjnej m.in. o własne stockdisplaye i regały. Ekspozycji towarzyszyły inne elementy promocji sprzedaży (reklamy świetlne, przenośne miejsca reklamowe, materiały reklamowe...). Tylko w 2004 roku łączna liczba materiałów wspierających sprzedaż i przekazanych partnerom handlowym przekroczyła 115 tys. sztuk (z wyłączeniem katalogów wydawniczych).
Następny krok Helionu to współtworzenie sieci specjalistycznych księgarń z literaturą informatyczną i biznesową, w których jedno z pomieszczeń dedykowane jest wydawnictwu. W maju wspólnie z Funduszem Beta, w księgarni Kwantum we Wrocławiu, Helion uruchomił drugą już księgarnię patronacką. W oparciu o zasady merchandisingu i doświadczenia ekspozycyjne z setek punktów sprzedaży książek, zaaranżowany został wystrój wnętrza pomieszczenia. We współpracy z księgarnią zaprojektowano m.in. układ, rozmieszczenie i rodzaj nowych mebli oraz regałów, miejsca promocyjne oraz zoptymalizowano strefę sprzedaży.
 
Wydawnictwo partycypuje w kosztach aranżacji księgarni, licząc na podniesienia atrakcyjności punktu handlowego i maksymalizacji przychodów księgarni.
Dyrektor Marketingu
Grzegorz Schwarz

 


Ruszył projekt "Czytelmania"

W ramach 50. Międzynarodowych Targów Książki w Warszawie nastąpiła inauguracja „Czytelmanii”, ogólnospołecznej i ogólnopolskiej kampanii na rzecz wspierania czytelnictwa. Kampania ma na celu zainteresowanie Polaków literaturą oraz zachęcenie do czytania przede wszystkim tych, którzy rzadko zaglądają do książek.
 
Kolejnymi etapami "Czytelmanii" są:
  • "czerwcowa odsłona medialna" -- przez cztery tygodnie czerwca media partnerskie kampanii będą na swych łamach publikować artykuły na temat poziomu polskiego czytelnictwa, podobnych akcji zagranicznych oraz przebiegu samej kampanii.
  • "wrześniowa odsłona medialna" -- przez cztery tygodnie września media partnerskie kampanii będą informować o wieńczącym kampanię „Weekendzie z Książką”, publikować komentarze, opinie oraz analizy dotyczące czytelnictwa w Polsce i pozostałych krajach europejskich.
  • "Weekend z Książką" -- ustanowiony na pierwszy weekend października czas spotkań i dyskusji z autorami książek dla każdej grupy wiekowej. Gospodarzem „Weekendu z Książką” będzie EMPiK. Impreza będzie się odbywać we wszystkich salonach w kraju. Dla osób, które wezmą udział w wydarzeniu, przewidziane zostały upominki w postaci opowiadnia-prezentu specjalnie wydanego na ten weekend.
  • "Opowiadanie-Prezent" -- napisana specjalnie na potrzeby kampanii książka, która w formie prezentu dodawana będzie do zakupów książek dokonanych podczas "Weekendu z Książką".
  • "Czytelmanią" stanowi przekaz skierowany do całego społeczeństwa -- niskie czytelnictwo jest problemem nas wszystkich, a nie tylko określonych grup społecznych. W działaniach na rzecz podniesienia poziomu czytelnictwa kampania jednoczy wydawców, księgarzy, media oraz biznes.
     
    Organizatorem akcji jest Fundacja Commitment to Europe.
źródło: RMF
autor: Ł.D.

Koniec świetności Harry’ego Pottera?

Kto mógł przypuszczać, że przed premierą najnowszego tomu powieści J.K. Rowling, królującego na szczytach list bestsellerów, komuś uda się zepchnąć powieść na dalsze pozycje. Sztuka ta nie powiodła się Jane Fondzie, Danowi Brownowi ani też Josephowi Ratzingerowi.
 
Oprah Winfrey zaprezentowała w swoim talk-show poradnik „You: The Owners Manual” na temat prowadzenia zdrowego trybu życia. Autorzy książki Michael Roizen i Memhet Oz gościli w programie w tym samym odcinku, w którym Bill Clinton opowiadał o swoich problemach zdrowotnych. Spowodowało to nagły wzrost sprzedaży poradnika i dokonanie tego, czego inni nie mogli – detronizacji „Harry’ego Pottera” i zajęcie 1 miejsca na liście bestsellerów Amazon.com i Barnes & Noble.com.
 
HarperCollins, wydawca książki „You: The Owners Manual”, postanowił zwiększyć nakład ze 145 tys. do 300 tys. egzemplarzy.
 
źródło: SouthBendTribune
autor: Ł.D.

Nominacje do nagrody Nike 2005

Podczas 50. Międzynarodowych Targów Książki w Warszawie ogłoszono 20 tytułów książek nominowanych do najważniejszej polskiej nagrody literackiej. Wśród nich jest siedem tomików poetyckich, dziewięć książek prozatorskich oraz cztery tomy esejów.
 
Na liście znaleźli się:
  • "Bez pożegnania" Julii Hartwig (Albatros)
  • "My z Jedwabnego" Anny Bikont (Prószyński i S-ka)
  • "Z głowy" Janusza Głowackiego (Świat Książki)
  • "Uchodźcy" Henryka Grynberga (Świat Książki)
  • "Podróże z Herodotem" Ryszarda Kapuścińskiego (Znak)
  • "Wyjątkowo długa linia" Hanny Krall (a5)
  • "Kamień, szron" Ryszarda Krynickiego (a5)
  • "Goldi" Ewy Kuryluk (Twój Styl)
  • "Lenora" Jerzego Łukosza (Prószyński i S-ka)
  • "Czarny nurt. Gombrowicz, świat, literatura" Michała Pawła Markowskiego (Wydawnictwo Literackie)
  • "Dysharmonia caelestis" Feliksa Netza (Śląsk)
  • "Miasto utrapienia" Jerzego Pilcha (Świat Książki)
  • "Wyjście" Tadeusza Różewicza (Wydawnictwo Dolnośląskie)
  • "Dwanaście stacji. Poemat" Tomasza Różyckiego (Znak)
  • "Słowacki. Encyklopedia" Jarosława Marka Rymkiewicza (Sic!)
  • "Jadąc do Babadag" Andrzeja Stasiuka (Czarne)
  • "Cała w piachu" Dariusza Suski (Czarne)
  • "Księga nad księgami. Midrasze" Pawła Śpiewaka (Znak)
  • "Kalipso" Adama Wiedemanna (Prószyński i S-ka)
  • "Po krzyku" Krystyny Miłobędzkiej (Biuro Literackie)
Fundatorami nagrody literackiej Nike są "Gazeta Wyborcza" oraz firma Nicom Consulting.

Wzrost sprzedaży książek w punktach sprzedaży prasy

Z roku na rok dynamicznie wzrasta udział sprzedaży książek w punktach sprzedaży prasy. Wprowadzenie oferty książkowej i liczne akcje promocyjne (dołączanie książek do czasopism) przyczyniają się do wzrostu sprzedaży i znacznej poprawy wyników firm zajmujących się kolportażem prasy.
 
W 2004 roku sprzedaż książki w sieci punktów sprzedaży RUCH S.A. wyniosła ok. 65 mln zł, co stanowiło 3% sprzedaży egzemplarzowej w kolportażu spółki, poinformowała Elżbieta Szafrańska.
 
Podobną dynamikę możemy zaobserwować u Kolportera. W roku ubiegłym udział sprzedaży książek w przychodach spółki wyniósł 1,5%, poinformował Maciej Topolski z Kolportera. Rok po roku przyrost ten wynosi około 10%. Firma posiada obecnie w swojej ofercie około 600 tytułów książkowych.
 
Maciej Topolski przekonany jest o skuteczności akcji promocyjnych związanych z załączaniem książek do gazet, które przynoszą z reguły kilku, a nawet kilkudziesięcioprocentowy wzrost sprzedaży. Według niego najlepsze efekty osiągnie się, przeprowadzając akcje promocyjne zarówno w mediach, jak i salonikach prasowych.
 
autor: Ł.D.

Jubileusz programu "Książki z górnej półki"

KSIĄŻKI Z GÓRNEJ PÓŁKI
Pięć lat w programach telewizji publicznej

W środę 27 kwietnia 2005 roku mija pięć lat od dnia emisji w ogólnopolskim programie TVP S.A. pierwszego odcinka cyklu "Książki z górnej półki", poświęconego promocji czytelnictwa oraz informacji o książkach.
 
Najpierw były trzyminutowe "Prezentacje", w których autor i prowadzący cykl przedstawiali nowe bądź wznawiane tytuły. Stopniowo cykl wzbogacał się o kolejne elementy: "Książka tygodnia" (2001), "Książka dla malucha" (2002), wreszcie ogólnopolski plebiscyt czytelniczy "Książka miesiąca" (2004).
 
Pięć lat stałej obecności na telewizyjnej antenie zaowocowało systematycznym wzrostem zainteresowania telewidzów. Za "Przekrojem" (14/2005) podajemy, że średnia widownia telewizyjnych programów o książkach w lutym i marcu 2005 roku liczyła:
 
226 tys. widzów - "Wydanie drugie poprawione" (TVN,TVN 24);
534 tys. widzów - "Telenowela"  (TVP 1);
1517 tys. widzów - "Książki z górnej półki" (TVP 3, TVP Polonia).
 
Natomiast "Polityka" (nr 16/2005) podała, że telewidzowie deklarujący zainteresowanie programami o tematyce kulturalnej „za swoje ulubione programy uznali "Kocham kino" (21 proc.), Teatr Telewizji (13 proc.), "Pegaza" (11 proc.), "Książki z górnej półki" (6 proc.). Inne audycje otrzymały od ankietowanych poniżej 5 proc. wskazań".

Ruszył TVP Kultura

24 marca został uruchomiony pierwszy kanał tematyczny Telewizji Polskiej -- TVP Kultura. Widzowie będą mogli w nim zobaczyć informacje o wydarzeniach kulturalnych w kraju i za granicą oraz prezentacje najciekawszych zjawisk ze wszystkich dziedzin sztuki oraz nauki i historii.
 
Każdy dzień tygodnia związany jest z inną dziedziną kultury. Poniedziałek poświęcony ma być literaturze, wtorek -- teatrowi. Środa to dzień nauki, cywilizacji i sztuk pięknych, a czwartek -- muzyki. Film dominuje w piątek. Sobotni program koncentruje się na "korzeniach kultury" -- prezentowana będzie kultura różnych miejsc świata.
 
Program TVP Kultura będzie emitowany w dni powszednie od godz. 13 do godz. 1, w weekendy od 9 do 1.
 
źródło: WM

Słowniki języków obcych "Gazety Wyborczej"

12 stycznia 2005 roku ruszyła seria Encyklopedii "Gazety Wyborczej". Na zakończenie projektu Agora, we współpracy z wydawnictwem Langenscheidt, przygotowała dla czytelników pięć słowników obcojęzycznych.
 
Pierwszy, angielsko-polski i polsko-angielski, ukaże się w środę 1 czerwca 2005 r. W kolejne środy do sprzedaży trafią słowniki: niemiecki, rosyjski, francuski i hiszpański.
 
Cena za jeden egzemplarz, podobnie jak cena pojedynczego tomu encyklopedii, wynosi 37 zł.

autor: Ł.D.

 "Klasyka XIX wieku" "Gazety Wyborczej"

"Klasyka XIX wieku" to kolejna akcja książkowa "Gazety Wyborczej". Przypominamy, że w marcu Agora zakończyła wydawanie kolekcji literatury XX wieku.
 
Nowa kolekcja składa się z 30 tomów. Jako pierwszy 17 maja ukazała się "Katedra Marii Panny w Paryżu" Wiktora Hugo w nakładzie 600 tys. egz. Książka będzie bezpłatnie załączona do gazety, natomiast kolejne tytuły będzie można nabyć w cenie 18 zł za egzemplarz.
 
Kolekcja powstała przy współpracy z wydawnictwem Ossolineum.
 
źródło: Gazeta Wyborcza
autor: Ł.D.

Najnowsze informacje z rynku międzynarodowego

---> O 3% spadła sprzedaż w sieciach księgarni Waterstone na początku 2005 roku. Ciekawym faktem jest, że ogólna sprzedaż książek w Wielkiej Brytanii wzrosła od początku 2005 roku o 6%. Oznacza to, że największe wzrosty sprzedaży przychodzą spoza „High Street”, głównie z hipermarketów (Tesco i Asda zdobyły prowadzenie sprzedając, książki takich autorów, jak chociażby Patricia Cornwell, zabierając koronę Dana Browna z pierwszych miejsc list bestsellerów).

---> 16 lipca jest dniem Harry Pottera. Dzień ten wywiera dużą presję na zagranicznych wydawców i międzynarodowy rynek książki.

--->  Barry Cunningham, człowiek, który „odkrył Harry’ego Pottera” dla Bloomsbury, pomaga wejść na rynek małemu wydawcy książek dla dzieci Chicken House. Jednak sam zmysł Cunninghama do znajdowania bestsellerów i posiadania znakomitych kontaktów w branży i poza niąnie wystarczy. Dlatego Chicken House rozpoczął współpracę z gigantem branżowym Scholastic, który widzi w młodym wydawnictwie wschodzącą gwiazdę. Scholastic zamierza promować tytuły Chicken House przez swoje kluby i szkolne targi książek.

---> 13-latkowie wygrali konkurs na najlepszą stronę zachęcającą dzieci i młodzież do czytania książek. Bilad Mohammad oraz Imran Khan są zwycięstwami konkursu WEBIT. Opisują swoją stronę „Fabulous Fiction„ jako najlepszą drogę do ropoczęcia przygody z książkami.
Strona dzieli literaturę na 4 główne działy: sensacja, sport, magia i fantasy. Na stronie znajdziemy również profile najpopularniejszych wśród młodzieży autorów oraz forum, na którym młodzi czytelnicy dzielą się wrażeniami na temat książek

---> Ustanowiona została nagroda dla tłumaczy przez organizatorów międzynarodowych  „Nagród Bookera”. 15000 funtów dla najlepszych tłumaczy ma pokazać, jak ważną rolę pełnią oni w popularyzowaniu literatury.

autor: M.W.

Powstanie europejska biblioteka internetowa

Protest prezydenta Francji Jacquesa Chiraca przeciwko planom Googla, o czym pisaliśmy w końcu, spotkał się z dużym zainteresowaniem wśród europejskich sojuszników.
 
Jean-Claude Juncker, premier Luksemburga i przewodniczący UE, po otrzymaniu listu wystosowanego przez 19 bibliotek narodowych Europy postanowił podjąć konkretne kroki w celu utworzenia olbrzymiej, europejskiej biblioteki internetowej. Poparli go przywódcy sześciu krajów Unii, w tym Polski. Projekt ma na celu wprowadzenie do internetu 4,9 mld stron książek z europejskich zbiorów.

źródło: gazeta.pl
autor: Ł.D.

Pirackie egzemplarze książki Jana Pawła II "Pamięć i tożsamość"

Mimo ciągłej walki z piractwem książkowym problem ten jest dość częstym zjawiskiem na rynku wydawniczym na całym świecie. Wszelkie próby walki z reguły nie przynoszą efektów. Piraci nie odpuścili Gabrielowi Marquezowi, J.K. Rowling, a teraz nawet Ojcu Świętemu.
 
Pierwsze nielegalne wydania najnowszej książki Jana Pawła II „Pamięć i tożsamość” zaoferowano księgarzom na Śląsku oraz na bazarach na Warmii i Mazurach, poinformował Cezary Urban z SIW Znak.
 
Co ciekawe, cena książki jest zbliżona do ceny oryginału i wynosiła około 20 zł za egz. Zarówno papier, jak i jakość druku praktycznie niczym nie różniły się od książki wydanej przez wydawnictwo Znak.

Pierwsze egzemplarze pojawiły się w momencie, gdy nakład został praktycznie wyczerpany, co już wzbudziło obawy u wydawców i księgarzy.
 
Wreszcie wydawcy udało się zdobyć jeden egzemplarz z nielegalnego dodruku. Sprawę zgłoszono natychmiast do prokuratury.
Podczas gdy prowadzone jest postępowanie, do Znaku wpływają kolejne sygnały o piratach i potencjalnych sprawcach, niestety po zbadaniu większość z nich okazuje się bezzasadna i błędna, informuje dalej Cezary Urban.
 
Wydawca nie planuje wprowadzenia nagrody pieniężnej za wskazanie sprawców, co uczynili w zeszłym roku W.A.B., Kobra Media, L&L i FKJ Olesiejuk. Niestety, bez rezultatu.
 
Od Redakcji:
Czy uda się złapać sprawców? Na to raczej nie ma co liczyć, chyba że sami wpadną przez nieostrożność. To co może w dużym stopniu ukrócić działania piratów, to niedopuszczanie do sytuacji, w której brakuje na rynku poszukiwanej książki. Rynek nie lubi próżni i jest natychmiast zagospodarowywany przez tych, którzy doskonale obserwują to, co się na nim dzieje.
 
autor: Ł.D.

Słabe wyniki Amazon.com

Największy na świecie sklep internetowy Amazon.com kiepsko rozpoczął 2005 rok. Mimo że przychody w I kwartale wzrosły do 1,9 mld dol. to zysk netto spadł aż o 30%, do 78 mln dol. Słabe wyniki Amazon tłumaczy wyższym opodatkowaniem, wydatkami na nowe technologie oraz darmowym dostarczaniem towarów w ramach wprowadzonego abonamentu za 79 dol.
W I kwartale 2005 firma wydała 45 mln dol. na działania marketingowe oraz 92 mln dol. na nowe technologie.
 
Analitycy spodziewają się w drugim kwartale jeszcze większego spadku. Zysk operacyjny ma oscylować w granicach 50  80 mln dol., czyli aż o 42% mniej niż w roku 2004.
 
źródło: Forbes
autor: Ł.D.

Internetowy pirat książkowy zatrzymany!

W zeszłym tygodniu policja zatrzymała 27-letniego legniczanina, oskarżonego o piractwo książkowe. Mężczyzna zeskanował prawie 1400 książek, które nielegalnie rozpowszechniał za pomocą internetu. Były to głównie powieści przygodowe, fantastyka, literatura dla dzieci i młodzieży. Grozi mu za to kara do 2 lat pozbawienia wolności.

źródło: Gazeta.pl

Wzrost sprzedaży książek na aukcjach internetowych

Aukcje internetowe z roku na rok cieszą się coraz większym zainteresowaniem wśród klientów. Na internetowych targowiskach każdy z nas może sprzedawać i kupować. Jednym z najczęściej sprzedawanych przedmiotów są książki. Można tu znaleźć zarówno te nowe, jak i używane, w tym wiele niedostępnych w innych punktach sprzedaży tytułów, które już dawno wyszły z druku. Dodatkowym, najważniejszym atutem jest bardzo atrakcyjna cena, o wiele niższa niż w księgarniach i antykwariatach.
 
Allegro.pl to największy i najbezpieczniejszy polski serwis aukcyjny, liczący ponad 3 mln zarejestrowanych użytkowników. Czytelnicy znajdą tu ponad 100 tysięcy tytułów książkowych, 3500 komiksów i ponad 3000 czasopism. Wszystko przejrzyście dostępne, podzielone na kategorie tematyczne. Na pierwszych stronach rzuca się w oczy bogata oferta książek Jana Pawła II, cieszących się ostatnio ogromną popularnością. 
 
 
Poniżej porównanie cen przykładowych nowych książek dostępnych na Allegro.pl z cenami w Merlin.pl, największym polskim sklepie internetowym.
TYTUŁ
MERLIN.PL
 ALLEGRO.PL
Pamięć i tożsamość (op. twarda) 
28,50 zł 
23,99 zł
Kod Leonarda da Vinci 
28,00 zł 
23,50 zł
Eragon 
30,00 zł 
20,50 zł
Samotność w sieci 
29,50 zł 
20,99 zł
Harry Potter i Zakon Feniksa 
45,00 zł 
23,90 zł

Nie ma się co dziwić, że aukcje cieszą się coraz większym zainteresowaniem wśród czytelników. Ceny mówią same za siebie.
 
Swistak.pl to kolejny polski serwis aukcyjny. Mimo iż pozostaje w cieniu Allegro.pl, nie ma powodów do zmartwień. Liczba zarejestrowanych użytkowników wciąż rośnie, a ceny są równie atrakcyjne. W ofercie możemy znaleźć prawie 11,5 tys. tytułów książkowych, w czym duży udział stanowią lektury i podręczniki szkolne.
 

Kolejnym rywalem Allegro.pl jest od niedawna Ebay.pl, filia światowego giganta sprzedaży internetowej. Jeżeli serwis pójdzie w ślady światowego odpowiednika, to już wkrótce może zabrać klientów polskiemu liderowi. Na razie czytelnicy mogą znaleźć tu tylko niewiele ponad 6 tys. tytułów książkowych, a bezpieczeństwo i przejrzystość serwisu pozostawia wiele do życzenia.

Jeżeli w dalszym ciągu liczba nowych książek zakupionych na aukcjach internetowych będzie wzrastać, to księgarze mogą mieć ciężki orzech do zgryzienia. Będą musieli w jakiś sposób zachęcić czytelników, aby kupowali książki u nich po wyższych cenach.

autor: Ł.D.

Vivid.pl – największy konkurent Merlina

WirtualnyWydawca: Kto jest założycielem i kiedy rozpoczął działalność sklep internetowy Vivid.pl?
 
Grzegorz Bielecki – Prezes Vivid.pl: Sklep internetowy vivid.pl założył w 1999 roku Marcin Bablok. Teraz możemy powiedzieć, że jest to jeden z najdłużej działających sklepów internetowych w Polsce. Z początku sklep oferował jedynie muzykę i w krótkim czasie zdobył rynek, oferując oprócz oferty największych dystrybutorów również płyty dystrybuowane przez małe niezależne wytwórnie. Po przekształceniu firmy w spółkę akcyjną i pozyskaniu nowych inwestorów sklep poszerzał swoją ofertę o filmy, multimedia oraz książki. Ostatnim dodanym jest dział elektroniki oferujący akcesoria komputerowe, aparaty cyfrowe i odtwarzacze muzyki mp3.
 
WW: Obecnie Państwa sklep internetowy jest chyba największym konkurentem Merlina na rynku polskim?
 
GB: Rzeczywiście, z rozmów z naszymi partnerami handlowymi wynika, że zajmujemy drugie miejsce w segmencie sprzedaży internetowej, co czyni nas najprawdopodobniej największym konkurentem sklepu Merlin. Daje nam to szczególną motywację do tego, aby to, czym się zajmujemy, robić każdego dnia lepiej.
 
WW: Ile tytułów książkowych można znaleźć w ofercie Vivid.pl? Jakie wydawnictwa prezentują tu swoje publikacje?
 
GB: W chwili obecnej oferta książkowa liczy ponad 45 000 tytułów, można u nas znaleźć zarówno pozycje wydawane przez największe domy wydawnicze, takie jak: Rebis, Muza, Zysk i S-ka, jak również przez te znacznie mniejsze. Warto tu wymienić choćby: Wydawnictwo Czarne, Pogranicze, Świat Literacki czy też Sic.
 
Obecnie odchodzimy od współpracy bezpośrednio z wydawnictwami na rzecz hurtowni, dzięki temu znacznie skrócony został czas realizacji zamówień składanych przez klientów. Teraz, kiedy firma została przeniesiona na ulicę Kolejową, która jest swoistym zagłębiem książkowym, książki są u nas już kilka godzin po złożeniu zamówienia.
 
WW: Co poza książkami sklep oferuje swoim klientom?
 
GB: Sklep, jak już wspomniałem, oprócz bogatej oferty książek oferuje swoim klientom bardzo szeroką gamę tytułów muzycznych, filmów na DVD i VHS, multimedia, w tym gry na PC, PS2, oraz akcesoria komputerowe, aparaty cyfrowe i odtwarzacze mp3.
 
WW: Merlin na wieść o podpisaniu umowy Amazon.com z BookSurge, firma trudniącą się drukiem na żądanie, już planuje podobne działania. Jakieś plany w tym kierunku?
 
GB: W tej chwili nasze działają skupiają się na rozwijaniu istniejących działów oraz pracami nad nowym system. Nie wykluczam, że w przyszłości również podejmiemy podobne  działania.
 
WW: Wyniki za rok 2004.
 
GB: Rok 2004 przyniósł w stosunku do 2003 wzrost sprzedaży o 52%. W tym samym czasie pozyskaliśmy również o 30% więcej klientów niż w roku poprzednim. W 2004 roku najbardziej dynamicznie rosła sprzedaż filmów i książek. Liczymy, że rok 2005 będzie kolejnym rokiem wzrostu obrotów w naszym sklepie. Potwierdzają to pierwsze dane za I kwartał, które pokazują, że sprzedaż wzrosła o 85% w stosunku do tego samego okresu rok wcześniej.
 
WW: Plany na przyszłość.
 
GB: Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów, w najbliższym czasie zamierzamy przeprowadzić szereg działań mających na celu skrócenie czasu realizacji składanych zamówień, zmienić funkcjonalność naszego serwisu oraz poprawić funkcjonowanie działu obsługi klienta.
 
WW: Dziękujemy za rozmowę.
 
autor: Ł.D.