Myślenie wizualne, czyli jak ksz...

Myślenie wizualne, czyli jak kształtować myślenie za pomocą rysunku (tytuł roboczy)

Autor: 

Myślenie wizualne, czyli jak kształtować myślenie za pomocą rysunku (tytuł roboczy)
Ksiazka drukowana Druk (oprawa: miękka)

Myśl wyrażona ołówkiem, kredką, mazakiem

Grafiki, memy, schematy. Znak naszych czasów? Otóż okazuje się, że nie! Naukowcy badający sposób pracy ludzkiego mózgu udowadniają, że idee ujmuje on równie chętnie w słowa, jak w obrazy. Co więcej, przedstawianie zwerbalizowanych wcześniej myśli w formie rysunków ma głęboki sens praktyczny, ponieważ pozwala uświadomić sobie uprzednio niedostrzegalne połączenia między informacjami i ideami. Dzięki temu nasz umysł jest w stanie wznieść się na szczyty kreacji i pomysłowości. Lepiej zapamiętuje, sprawniej rozwiązuje problemy. Obraz, zwłaszcza nieperfekcyjny, bo tworzony ręcznie, skuteczniej angażuje odbiorców niż słowa płynące z ust wykładowcy, przełożonego, trenera czy każdej innej osoby prowadzącej spotkania grup ludzi.

Niewątpliwe zalety rysowania dostrzegł biznes. Menedżerowie coraz chętniej stosują jedną z form myślenia wizualnego, zwaną Graphic Recordingiem (GR), która polega na tym, że treści przekazywane podczas konferencji, przemówień i sesji strategicznych, są wypowiadane i równolegle zapisywane w formie obrazkowej. Opanowanie metodologii wyrażania myśli za pomocą grafik jest stosunkowo proste, a dzięki temu dostępne dla każdego. Nim jednak zacznie się komunikować w ten sposób z innymi, warto poćwiczyć na sobie, w zgodzie z regułami tzw. sketchnotowania. To niemal to samo co GR, czyli też swoistego rodzaju mapy wizualne, w których łączy się proste symbole i rysunki z tekstem, z tą różnicą, że są one robione w małej, bardziej osobistej skali, w postaci notatek.

Dość gadania! Otwórz książkę, połóż przed sobą czystą kartkę, weź do ręki ołówek. Zaczynamy!


Piotr Poznański — wizualizujący idee od ręki psycholog, sketchnoter, skryba wizualny. Od wielu lat trener umiejętności poznawczych, a od 2014 r. członek IFVP — międzynarodowej organizacji zrzeszającej praktyków myślenia wizualnego. Ideę myślenia wizualnego w Polsce promuje w artykułach i wywiadach m.in. w „Coachingu”, „InnPoland” czy magazynie dla project managerów „PMI Poland” oraz na warsztatach m.in. dla TEDx. Prowadzi bloga i fanpage poświęcony tematowi pod nazwą Illustrati.pl. Tworzy wizualizacje i szkoli pracowników firm zarówno małych, jak i dużych — np. KSAP i McKinsey.